Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chopper,Cruiser
Chopper,Cruiser : Ural Wolf chopper

Ural Wolf chopper

Az oroszok visszatértek ? ....

Az biztos, hogy a harmincas években az oroszok szemet vetettek a német hadsereg megbízható BMW R-71-es modelljére. Úgy gondolták, ha a németeknek bevált, náluk sem teljesít majd rosszabbul. Ez be is igazolódott, a mai Ural modellek is jócskán az ősök alapjaira épülnek.

BMW R71
De ne rohanjunk ennyire előre. Az egyik legenda azt tartja, hogy az oroszok közvetítőkkel BMW motorokat vásároltattak Svédországból. A svédek politikai semlegességük révén nagyszerű üzleteket kötöttek mindkét táborral, és így elég jól jöttek ki a második világháborúból. Így kerülhetett teljesen legális úton öt vadonatúj P-71 - könnyű elemzésre - az orosz mérnökök birtokába.

Ural M72
A történetnek ez a szakasza megint homályba burkolódzik. Elvileg előfordulhatott, hogy a szétszedett motorokat lemásolva egy tökéletes klónt gyártottak. Láttunk már ilyet a világban, csakhogy ne menjünk messzire, megemlíthetjük a Dongót és a Pannónia P20-ast. De valószínűleg sokkal egyszerűbb dolog történt: egyszerűen megvásárolták a licencet.

Ural vagy Harley?

H-D XA
Kevesen tudják, de nem csak az oroszoknak tetszett meg a BMW gyár R-71-es modellje. A Harley-Davidson-gyár szintén lemásolta a legendás német boxer felépítést. A második világháború alatt 1000 db Harley-Davidson XA (Experimental Army) készült az amerikai hadseregnek.

Az irbiti Ural-gyár múzeumigazgatója szerint Lengyelország 39-es lerohanásával egy időben - amikor Lengyelország egy része orosz megszállás alatt volt - a németek beszüntették elavultnak ítélt motorkerékpár-modelljük gyártását. A kifutó modellre pont volt egy érdeklődő, az oroszok, így valószínűleg egyszerűen közös megegyezés alapján elüzletelték a technológiát. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy az akkori BMW-gyár orosz származású főmérnöke a később az Ural-gyár igazgatója lett.

Akár hogy is volt, az első Ural motorkerékpár 1941 tavaszán M-72 névvel útjára indult Moszkvában. A moszkvai gyár a háború miatt nem volt biztonságban, ezért 1941 novemberében, kellemes mínusz harminc fokban az Urál hegységben - tőlünk jó 4500 km-re - lévő Irbit város sörfőzdéjébe költözött. Ne gondoljunk túl nagy üzemre, akkoriban két lánctalpas traktor és hat darab szerszámgép képezte a gyár gerincét.

A háború alatt 9799 darab motort gyártottak, ami az ötvenes évekre évi 30 000-re, a nyolcvanas évek közepéig pedig évi 130 000 db-ra ugrott. A nagy fellendülés hatására - a hruscsovi időkben - a gyár saját szállodát is épített.

A tervgazdálkodás idején nem volt lehetőség a fejlesztésre. A hidegháború minden pénzt felemésztett. Az M-72 mellett ugyan az évek során több modell is készült a belső piacnak (M-61, M-62, M-63, cross-650), de fődarabokra ható, lényeges fejlesztések nem voltak.

Manapság sem sokkal könnyebb a helyzet. Készült egy 1000-es széria ötsebességes váltóval. Az üzem az orosz államnak évente 20 000 000 rubelt termelt, ezzel szemben a fejlesztéshez mindössze 5 000 000-t kellett volna visszakapniuk, hogy megindulhasson a szériagyártás, de az állam nem fektette be ezt a pénzt. Sajnos, ma már nem működik teljes kapacitással, a kb. 1600 dolgozót foglalkoztató gyárban mindössze 3-5000 db motor készül évente.

Az orosz piac nagyon megcsappant. Általában az Uralt inkább csak a katonaság és a közületek vásárolják, hiszen egy jó állapotú használt Zsigulit vagy Moszkvicsot lehet kapni az áráért.

Magyarországon a szocialista időkben az Uralok voltak a legnagyobb motorkerékpárok. A hetvenes években a vas-edény boltokban vagy Budapesten a Kálvin téri műszakicikk-áruház emeletén árultak Uralokat, alkatrészt pedig a Liszt Ferenc téren lehetett kapni.

Viszonylag olcsó áruk miatt a mai napig találkozunk gyönyörű átépítésekkel, és természetesen ez a leggyakrabban alkalmazott BMW-pótló. Filmforgatásokon - mint például az Evita magyarországi forgatása - a német veterán motorok helyett szinte kivétel nélkül Uralokat használtak.


Nemrégiben megtudtuk, hogy ismét kapható az Ural Magyarországon. Amint lehetett hát lóra kaptunk, és irány Székesfehérvár, a hazai forgalmazó telephelye.

Az Ural újbóli felbukkanása legalább olyan kalandos, mint a motor története. Akad egy nagyon szép és kedves orosz hölgy és két üzletember, aki békés Belorusz traktorforgalmazással tölti napjait. Egyszer csak beállít egy egyébként rendes traktorvásárló, hogy ugyan már, szeretne ő a fiának a traktor mellé egy Uralt is, ha meg tudnák oldani. Lelkiismeretes kereskedő előtt nincs akadály, pár hónap múlva ott a faláda a traktorok mellett.

Az import nem volt egyszerű, de ma már naponta érkezik egy-két érdeklődő Székesfehérvárra, hogy kipróbálja az Uralokat. A nosztalgiahullámnak hála az Uralok ismét egyre népszerűbbek. Nemcsak Európába, hanem a tengerentúlra is szállítják a klasszikus modelleket. Az európai Ural-központ Ausztriában van. Onnan villámgyorsan beszerezhető minden alkatrész, és lehet, hogy a motorok is onnan fognak érkezni.

A nyugati kereskedők a vadkeleti romantikáért rajongóknak külön kalandtúrát indítanak a megvásárolt Ural átvételéért. Kiutaztatják a vevőt a gyárhoz Irbitbe, és gyárlátogatással egybekötve a helyszínen vehetik át a megvásárolt Uralt. Egyúttal, ha már ott vannak, szerveznek nekik egy három-négy napos túrát Nyugat-Szibériába is, majd indulhat a rövid út, lábon haza az új motorral. Rendes esetben első szerviz 500 km után esedékes, amikor olajcsere és szelepállítás is illik. Hogy ne keljen útközbe ilyennel foglalkozni, a kalandtúrásoknak speciálisan felkészített motor jár.

Mi jóval egyszerűbb megoldást választva, Fehérvárott két Ural-modellt is kipróbáltunk. Első nekifutásra nézzük az Ural gyári chopperét, a Wolfot.

A motor természetesen önindítós, de erőfitogtatásra használhatjuk a berúgókart is. Gombnyomásra vagy akár egy rúgásra azonnal kellemes boxerhang tört elő a jócskán tompított csövekből, így a lakótelepi indulások sem váltanak ki nagyobb utálatot.

A motor gyönyörűen jár a teljesen elektronikus gyújtásnak és a japán Keihin karburátornak köszönhetően. Szériafelszerelés az ülés alatti testkapcsoló, ami hosszabb leállításkor lehet hasznos. Az akkumulátor 36 Ah-ás kapacitású. A régi dinamó helyett a modern Uralokon már 12 voltos generátor van. A kormánykapcsoló a kor elvárásainak megfelelő, olasz gyártmány.

Az egyes helyeken kicsit csúnyán hegesztett duplex csővázban 745,5 cm3-es, 2 hengeres boxermotor van. A teljesítmény maximuma 30 kW (40 LE) 5600 fordulaton. A négysebességes váltóból elöl-hátul kettős kereszttel kombinált kardántengely hajtja a 16 colos hátsó kereket, és tárcsafék fékezi.

Elöl 18 colos kerék és egy tárcsafék - szinté Brembo - négydugattyús nyereggel. Az első teleszkóp Paioli, Olaszországból érkezik, de kapható orosz országúti teleszkóppal is. Hátul hagyományos lengővilla, olajos rugókkal. A hasmagasság 173 mm. Az országúti lábtartóra felrakott lábbal az üléspozíció klasszikusan chopperes. A steppelt, gombos bőrülés elöl kényelmes volt. Hátul elfelejtettük kipróbálni.

A motor a külföldi beszállítók ellenére tagadhatatlanul orosz. Gyönyörű, csillogó, cirill betűs feliratok jelzik, milyen márkáról is van szó. A fényezés szép, bár a már említett csúnya hegesztési varratokat nem tudja leplezni. Két motort összehasonlítva láthatóan a hegesztő hozzáállásától függ a varratok minősége. Örömteli viszont, hogy szinte alig találunk műanyag alkatrészeket. Az akkumulátort takaró dekli is szigorúan acélból készül. Az indítókulcs is vitathatatlanul orosz.

A váltó nyersen, hangos kattanásokkal ugrott a fokozatokba. A motorban nagyon kevés kilométer volt, gondolom, idővel bekopik és javul a helyzet. A hátsó fékre az összeszereléskor egy kicsit ráállítottak, és megégett, így a teszt során nem volt túl hatásos. De ez a hiba is kiküszöbölhető. A motor haladás közben érezhetően nyomatékos, és dinamikus közlekedésben is megállja helyét. A végsebessége a gyári adatok szerint 120 km/h.

Ami negatívumként említhető, az a letámasztási rendszer. Központi és oldalsztendert is kapott a Wolf, de mind a kettő működtetése rendkívül körülményes. A központi támasztó a kipufogó mögött bújik meg, így egy kézzel a motort tartva a motor mellé guggolva kell kipiszkálni a meleg kipufogó mögül a támasztót, és ha még nem borítottuk magunkra a gépet, próbát tehetünk a felállítására.

Az oldalsztender magától felcsukódik, amint nem támaszkodik rá a motor. Ez az elvileg biztonsági megoldás azt eredményezi, hogy a letámasztásnál lábbal folyamatosan lent kell tartani a támasztékot, úgy hogy egy másodpercre sem lankadhat a figyelmünk, mert akkor könnyedén a semmire támasztjuk a 231 kilós motort. Én is így jártam, és csak a szerencsén és egy belorusz traktor kerekén múlt, hogy nem borult fel a tesztmotor.


Természetesen az Ural a manapság kapható japán és európai high-tech motorkerékpárokkal nem tud versenybe szállni, de aki kedveli a klasszikus felépítésű choppereket igazán elégedett lehet. Igaz hogy nem 45 fokban állnak a dugók, hanem 180-ban de ez az apróság nem lehet mérvadó. Olyan gépet vásárolhatunk 1 450 000 Ft-ért, amit garantáltan megcsodálnak a világ bármely pontján. A kritikus alkatrészeket megbízhatóbbra cserélték, így remélhetőleg a minőséggel sem lesznek gondok. Uralra fel!

MŰSZAKI ADATOK

Motor: kéthengeres, OHV vezérlésű, léghűtéses bowermotor
Lökettérfogat: 745,4 cm3
Furat x löket: 78 x 78 mm
Kompresszióviszony: 8,64:1
Max. teljesítmény: 40 LE (30 kW) 5600 1/min-nél
Max. nyomaték: 52 Nm 4000 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: L 22 AA Keihin porlasztó
Váltó: 4 sebességes
Kuplung: száraz, kéttárcsás
Váz: duplabölcső, acélcsőváz
Fékek: elöl 1296 mm-es átmérőjű féktárcsa, négydugattyús féknyereggel, hátul 276 mm-es féktárcsa, egydugattyús fékmunkahengerrel
Kerekek: 2,15x18" és 3,5x16"
Tengelytáv: 1690 mm
Hossz: 2310 mm
Magasság: 880 mm
Szélesség: 1150 mm
Hasmagasság: 143 mm
Maximális segesség: 120 km/h
Üzemanyag-fogyasztás: 7,0 l
Tömeg: 231,5 kg
Ára: 1 450 000 Ft

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak