Honda CBF 1000
A szelidített ...
Nagyon sok cég és gyár próbálkozott már sportgép-erőforrást beilleszteni kikapcsolódásra szánt motorba. Ugyanezt tette most a Honda is a nagy CBF esetében. De még hogyan! |
KÉNYELMESEN 1000-REL
Szöveg: Molnár Tamás, kép: Francesco Montero
Amikor megjelent a 600-as CBF, olyan mindenre használható motort alkottak, amely pénztárcakímélő, mégis nagymotor érzetét nyújtja. Ezt akkor a lehető legjobban kivitelezték. Azóta az igények változtak, a köbcentihatárok jóval kijjebb tolódtak. Ennek megfelelően léptek a Honda mérnökei. A komfort és a biztonság mellé kőkemény sportgépből ültették át a szívet, így remélve, hogy tovább növelik az eladási darabszámot. Belevágtak az 1000-es tervezésébe, és nem volt kérdéses, hogy a legfrissebb fejlesztésű, azaz 2006-os CBR 1000 RR blokkot helyezik bele.Hasonlót már többen megtettek, viszont az, hogy az igényhez hangolást milyen drasztikusan oldották meg, az már valami. Fogtak egy 170 lóerő körüli kihegyezett blokkot, és 70 százalékot levettek a csúcsteljesítményből, így maradt elég mozgásterük a tökéletes nyomatékgörbe kialakításához.
A CBR 1000 RR erőforrás büszkén domborodik és sokat sejtet, kipróbálva viszont életre szóló élményt jelent |
A kapaszkodó nagyon jól pozícionált és kellően szélesre ívelt |
Az ABS-e fék ugyan felárat képez, de érdemes rá beruházni, nagyon precíz, és hihetetlenül lassítja a motort |
A motorra pillantva azonnal észrevehetőek a tipikus CBF-es vonások, kipufogóból ezen a gépen viszont kettő van. Minden túlcicomázás nélküli műszerfal fogadja a ráülő pilótát, egyszerű, jól leolvasható analóg műszerek és LED-ek. A kormány ívéhez szinte azonnal hozzásimul a kéz. A szélvédő plexi elsőre nem kecsegtet túl nagy szélvédelemmel, mivel elég alacsony. Ezt viszont könnyen lehet orvosolni, és jelentős mértékben állítható a magasság és a dőlésszög. A tükrök magasra íveltek, tiszta képet mutatnak. Sajnálatos módon semmilyen pakolási lehetőség vagy fakk nincs a motoron, az utasülés ugyan levehető a kulccsal, de alatta sincs gyári rekesz, csak a szükséges felszerelések. Az ülés nagyon kényelmes, a tank vonalvezetése kellően karcsúsított, 183 cm-es testmagasság mellett sincs olyan érzése az embernek, mint ha gyerekmotoron ülne. Ebben nagy segítségre van az alacsonyra helyezett lábtartó is. A kormánykonzol vízszintesen is állítható, így még nagyobb helyet képes kínálni. Ugyanígy az ülésmagasság is módosítható. Így minden tekintetben komfortosra állíthatja magának a sofőr a motort. Az utas kényelmét a nagy lábtér és a csúszásgátlóval ellátott párnázat biztosítja. A masszív kapaszkodók a lehető legnagyobb mértékben lettek oldalirányba kitolva, így a kapaszkodás is egyszerű.
|
A narancs-metál szín az extrasportos változaté. Túrafelszerelés a gyári extrák között fellelhető, oldal- és háttámlás dobozok formájában. A hasznos kézvédő is sajnos a feláras listán van |
|
Elindulás után azonnal megszűnik minden gond, probléma, hatalmába kerít a motor, és az érzés, amit nyújt. Akárcsak egy villanymotor. Alacsony fordulaton szinte nincs is hangja, elnyomja a gumi susmogása és a menetszél hangja. Magasabb fordulaton persze már tisztán hallani, hogy a CBR rokona. A reggeli harmatos, kicsit csúszós aszfalton pillanatok alatt sikerült meggyőződni arról, hogy mennyire biztonságos a fékrendszer. Hatékonyan lassul a motor és mindig az optimális időben old ki az ABS elektronikája. Ezért az új technológia a felelős, mivel a 600-asnál még csak kétcsatornás volt a rendszer, ez viszont már hárommal rendelkezik. Persze kombinált a lassítórendszer, így mindkét kerék lassul, amikor kell. Ekkora motoroknál megszokott dolog a széles hátsó gumi, így kicsit meglepő volt a 160-as abroncs, viszont előrevetítette azt, ami menet közben tisztán érezhetővé vált, hogy pillekönnyen lehet döntögetni a gépet. Precíz az irányíthatóság és tisztán jelzi, hogy hol a határ, mikor jön el a "ne tovább" pillanat. Így a nyeregben ülve szinte észrevehetetlen a motor súlya. A mélyre helyezett tömegközéppont kellemes vezetési tulajdonságokkal ruházza fel a nagy CBF-et, gyors hegyi szerpentinen is stabilan lehet haladni vele. Ez azért lényeges vagy érdekes, mert a gép a 600-as vázára épült, amely csak pár helyen lett módosítva és megerősítve. Így az ember azt hihetné, hogy a nagyobb erőforrás és terhelés csavargatni fogja majd, és kicsit nyekleninyaklani fog. De nem így van. A futómű inkább túrázósra, mint sportosra van hangolva, időnként hajlamos behintázni egy picit. Főleg az eleje lett alul feszítve, így az kezd kicsit ringani. A szélvédelem a plexi alsó állásán a vártnak megfelelően elegendő kis sebességnél, a városban, de országútra már érdemesebb feljebb emelni. De ez a sok finoman kidolgozott elem csak kispályás az erőforráshoz képest. Ennyire finom járású, egyenletes és kellemes karakterisztikával még nem igazán láttak el gépet. Minden helyzetből kellő vehemenciával mozgatja a motort. Ötvenes tempónál hatodikban 2000-et mutat a fordulatszámmérő. Nagyon sok motornál, ha ekkor valaki rátekerné a gázt, minden történne, csak az nem, amit szeretne. Ezzel ellentétben a CBF minden gond és fulladás vagy megtorpanás nélkül veszi a parancsot, és lendül be pillanatok alatt. A legtöbb motornál van egy pont, amire azt mondja az ember, hogy onnan aztán megindul, vagy valamekkora fordulat alatt nem csinál semmit… Itt nincs ilyen. Csak egyszerűen megy. Mindig és mindenhol. Mindent, amit elvettek a 170- ből, azt nyomatékra fordították, méghozzá olyan egyenletesre, amennyire csak lehet. De akinek még ez se lenne elég, annak itt van a fogyasztás is. Vegyes használat mellett (70% százas utazónál és 30% 180-nal) 310 kilométeres hatótávolságot mondanak a gyár emberei, ami magasan több, mint amit a konkurencia kínálni tud. Hogy megfeleljen az Euro 3-as előírásoknak, három katalizátort helyeztek el a kipufogóban. Egyet a közös résznél és egyet-egyet a két dobban.
A legszebb az egészben, hogy egy ilyen szintű motort ki tudtak hozni olyan áron a piacra, ami nemcsak versenyképes, de megfizethető is. Pontosabban: többet kínál, mint amit ennyiért meg lehetne venni. A különböző felhasználói rétegek igényeinek megfelelően alakították ki a gyárilag rendelhető extrákat is. Két irányvonalba mentek el. Az egyik a sportosság. Ide tartozik az utasülést takaró műanyag, a karbonmintás műszerfal, villahíd és a dekliborító. Ráadásul egy érdekes metál-narancs jellegű színnel párosítható mindez. A másik lehetséges opció a túrázás. Erre aztán minden van, a hátsó dobozoktól elkezdve a fűtött markolatokon át a kéz-szélterelőig, de még tanktáska is, akinek nem lenne elég a hátsó férőhelye. Mindent összevetve a nagy CBF egyszerű és nagyszerű. Hihetetlen élménnyel és kényelemmel gazdagítja tulajdonosát, mindezt úgy, hogy mások is irigylik érte.
Oldal tetejére
|