Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Túra motorok
Túra motorok : Yamaha V-MAX

Yamaha V-MAX

A legenda ...

 

 

Araki úr, a Yamaha projektigazgatója a 80-as évek elején Amerikában járt ihletszerző körúton, illetve tanulmányozni a piacot. A múzsa a Mississippi egyik hídján húzott el mellette éktelen dübörgéssel: a helyi fiatalok rendeztek illegális gyorsuló orgiát, kihasználván, hogy a klasszikus 400 méteres táv épp kijön. Araki szan egyből el is határozta, hogy egy brutális gyorsulómotort készítenek, elsősorban Amerikai használatra.

Jean-Claude Olivier megmutatja mit tud a V-Max
A V-Max projekthez sokat tett a formatervező részleg (Kuracsi szan), de a lényeget, a gépet Asihara úr faragta a Venture blokkjából. Érdekes, hogy míg ma a V-Max formája egyöntetű csodálat tárgya, a gyártás beindítása előtt kiállították a prototípust egy Yamaha központban, de a munkatársak nem voltak hajlandók reagálni. Így a tervezők nem is voltak biztosak a dolgukban, míg 1984-ben az amerikai Yamaha-dílertalálkozón, Las Vegasban nem szembesültek az őrjöngésig lelkes fogadtatással. A V-Max nagy üzleti sikert hozott az Egyesült Államokban, de érdekes módon sokáig nem akarták Európába hozni. A kontinentális zárlat feloldása a francia Yamaha-igazgató, Jean-Claude Olivier érdeme volt. A francia menedzser elkötelezettségéről mi sem árulkodik ékesebben, mint hogy egy angol honlapon látható, amint egy V-Maxon egykerekezik.

A 3.1 másodperces 0-100 korának legdurvább gyorsulását jelentette a szériamotorok mezőnyében. Ma már természetesen sok gyorsabb gép van, de azok egyrészt kb. száz kilóval könnyebbek, másrészt hasalunk rajtuk, nem kell feszíteni a nyakunkat és kapaszkodni a kormányba, mint az egyenesen megült V-Maxon.

Kényelmes, ahogy van, nekem viszont olyan a bal térdem, hogy ettől a szögtől megfájdul, kézenfekvő volt tehát egy chopper lábtartórendszer megrendelése. A rendszer természetesen azt jelenti, hogy nem csak a lábtartó, de a fék- és váltópedál is előre került. Kapható kész katalógus-darab, de én inkább a kisiparban bíztam, mert honnan tudná egy német cég, hogyan tartom a lábam, és hol szeretek váltani? Számtalan megoldás képzelhető el. Láttam olyat, hogy a váltópálca majdnem a földet súrolta, az mondjuk egy nagyon a chopperség irányába vitt pályamű volt, olyan széles kormánnyal, mint a 66-os út. A kényelem a hátsó utasra is kiterjed, jó széles, nagy és magas az ülés, jó helyen van a hátsó lábtartó.

Maga a név egyszerre betűszó és önmagában is értelmes kifejezés: a V az angol velocity, sebesség a Max mert arra utal, hogy a bemutatáskor, 1985-ben nem volt a V-Maxnál gyorsabb szériamotor (csak a Kawasaki GPZ1100 - a szerk.). A sebesség tehát maximális, de nem a kanyarban - a V-Maxot még senki se szerette a futóművéért. Különösen az első évjáratok voltak borzalmasak, de a kései gyártmányok manőverező képessége is összehasonlíthatatlan egy átlagos modern motoréval. Az enyém például egy viszonylag frissebb darab, 1998-as, 20 ezer kilométerrel, (utólagos) kormánystabilizátorral.

A kormánystabilizátor
A kormánystabilizátor egy kis hidraulikus szerkezet, ami hasonlóan működik, mint a lengéscsillapító: lassan mozgatni könnyű, gyorsan nehéz, így ez hivatott meggátolni, hogy a kormány beszitáljon. A motorkormányok általában úthibákon szitálnak be, vagy legalábbis valami okkal. Az én kormánystabilizátorom alighanem feladta, mert a kormány most úgy beszitál, mint a huzat, szélcsendben, sima, egyenes úton. Annyi kell csak a reszketés beindulásához, hogy elengedjem, és egy-két másodperc múlva már kezdi is a csapkodást, csak győzzem elkapni. Nemrég hallottam, hogy magyar motoros rendőr is halt már meg kormányszitálás miatt, nem V-Max-szal, de Yamahával.

Van a gépen utólagos vázmerevítő is, ami első pillantásra szép, másodikra viszont már látszik, hogy igazából összezagyválja a tökéletes dizájnt. Állítólag létezik szebb és láthatatlanabb megoldás, ami arra épül, hogy a blokk alsó megtámasztását stabilizálja, ez a Yamahának nem nagyon jött össze.

Pár további apróság szintén a kezelhetőség ellen hat. Ilyen a felniméret, amire nagyobb teljesítményű gumit nemigen rakhatunk, vagy a kardánhajtás, ami a pokoli nyomaték miatt mindenképpen indokolt, viszont drasztikusan növeli a rugózatlan tömeget.

A dizájn a motorkerékpár-gyártás történetében egyedülálló harmóniában egyesít formát és funkciót: a lényeg gyönyörűen látszik. Akárcsak a tektonikus ógörög építészetben, ahol tisztán kivehető minden szerkezeti elem funkciója, elvezetni a tető súlyát a földig. Oldalról végignézhetjük az üzemanyag útját, a fontosabb elemek vizuálisan kiemelve követik egymást. Az áltank alatti kerek krómfedelek mögött a porlasztók, aztán a szívócső, és ugyancsak csillogó fém mutatja a V-boost rendszer lényegét, a szívócsöveket összekötő átjárót a pillangószeleppel.

V-boost
A V-Max egyik legérdekesebb technikai különlegessége a V-boost szelep. Ahogy a minap egy motorok ellen beoltott csaj első ránézésre ösztönös zsenialitással állapította meg a motorról, "jól tele van", márpedig épp ez volt a probléma, ami a tervezőket is nyomasztotta. A Yamahának volt ugyan egy 1.2-es V4-es blokkja, de abból a Venture-ben nem jött ki, csak 100 ló. Az American hotrod elképzeléshez viszont legalább 140-et akartak. Jó, akkor legyen turbó, mondták. Igen ám, de ez a motor tényleg nagyon tele van, a turbó sehova se fért.

Így azt találták ki, hogy egy villanymotorral nyitnak egybe két-két szívócsövet, hogy olyankor minden henger egyszerre két porlasztóból vedelhessen. A kis villanymotort még leszerelt porlasztóknál se látni, csak a bowdent, ami a V-boost pillangószelepét nyitja. A szelep 6000-es fordulatnál kezd tárulni, és 8000-re esik a teljes akadálymentesség ideje. A hatás elég turbós, bár nevezhetnénk lórúgásnak is; ha 140-nél váltunk vissza négyesbe, még mindig olyan erővel indul meg a V-Max, hogy kapaszkodni kell. A hangja viszont nem turbós, inkább jellegzetesen V-Maxos, és leírni nem nagyon lehet: 6000-ig egyenletesen fokozódó érces bömbölés, afelett hirtelen kissé idegbeteg, agresszív hörgő-károgó orkán. Jó.

A csodálatos utazás a hengerekben folytatódik, a mattfekete szín egyrészt jelzi, hogy ott már komoly hővel járó munkavégzés zajlik, de a hengerfejek polírozott részei mutatják, vagy legalábbis könnyen megfejthetően utalnak az összesen 16 szelepre. Szépen kihangsúlyozták jobbról a kuplungot, hangszergyár lévén a három hangvilla stilizált változatával, balról meg a főtengely vége domborodik. És hát a kipufogó leömlői sincsenek eldugva, szépen látszik mindegyik, egészen a Rumcájsz-pisztoly formájára hasonlító, széles, felfelé kanyarodó dobok. A világ mindenkori legszebb motorja, mi mást mondhatnék.

Még ha ennyire szép is, sokan korábbi motorjaikon megszokták, hogy reszelgessenek valamit, hátha szebb lesz. Rengeteg V-Max átépítést láttam, az "egész jó" kategória megközelítőleg olyan szép, mint amelyikhez egyáltalán nem nyúltak. A funkcionális módosításokkal nincs bajom, a villa forgatása, modernebb gumikat hordani képes felnik, nitrópalack, egykarú hátsó villa bocsánatos bűn, sőt, inkább fejlesztés.

A hátsó rugóstagok előfeszítése állítható
Amit a legsúlyosabb kihágásnak tartok, a faridomon történő erőszaktétel. Tessék, most nézzék meg az eredetit! Valóságos vizuális hátsó megkoronázása a dinamikus ívekből gömbölyödő disznónak, ahogy a maga vaskosságában kecsesen kanyarodik felfelé. Elsősorban talán a németeket zavarja e tökély, akik megpróbálnak a majrévasnál véget vetni a sárhányónak, folytatni mintegy a hátsó ülés egyeneseit, ami durván hazavágja az eredeti harmóniát.

Jellemző és tanulságos azoknak, akik motoros tetkót terveznek, hogy még egy ennyire egységesen formatervezett holmiból sem szabad ötletszerűen részleteket kiragadni - ahogy az egészalakos motorok se mindig néznek ki jól, az egyes darabokat is alaposan kell tanulmányozni. Furcsa is, hogy pont a Yamaha esett súlyos dizájnhibába a 20. évfordulóra kiadott V-Maxok különleges plecsnijével. Először nem is tudtam, mi a francot ábrázol, baglyot vagy menyétet, csak az volt biztos, hogy hülyén néz ki. Végül meglett: a Yamaha két igen markáns részletet választott a gépről, a légszűrőfedelet és a két porlasztó-karikát, amik motívumként azonnal meghaltak.

A váltó rendes japáni szerkezet, amin a chopper lábtartó kicsit rontott; nehezebb megtalálni az ürest, és kettesbe is határozott odaszánással kell berántani, de egyébként hibátlan. Öt sebesség egy mai motornak kevés, a V-Maxnak kicsit sok. Ha nem kell megállni, városban elég a hármas, országúton pedig 50 és 140 között bőven jó a négyes. Nyugis csettegéshez persze megfelel az ötös, akár 50-es tempótól.

A gyári fék elég gyengécske. Ez nem tűnt fel, míg le nem cseréltem a túlméretes, minden menettulajdonság tekintetében minősíthetetlen Continental gumikat. Addig a gumi kezdett csúszni, de ahogy felkerült a Metzeler, kiderült, hogy téphetem, ahogy bírom, a gumicsúszás közelébe se tudom lassítani közös, 370 kiló körüli tömegünket. V-Max Zsolt túrt rá a bontóban egy pár szép arany négydugattyús Brembót. Ég és föld az eredetihez képest. Már csak a hátsó Lockheed fékbetétet kellett eredeti japánra cserélni, hiszen suszter maradjon a kaptafánál, Lockheed a vadászgépnél.

V-Max Zsolti
A V-Max talán legfontosabb része akkor is a hangja - amikor megfelelő típust kerestem, és kiesett a Harley (mert akkor Delhusa Gjon-nal kerülnék közös klubba) és az Urál (a gyenge 750-es blokk miatt), Kati megkérdezte, tetszik-e a V-Max.
-Hogyne tetszene, szerintem a V-Max mindenkinek tetszik. De mire is jó pontosan?
-Hogy az alagútban szörnyű hangokat adj vele.

Hát, lehet, hogy primitív vagyok, de ez azonnal eldöntötte a kérdést. Mert hangban a V-Max nehezen verhető. Gyárilag a szabványos 80 decibeles kipufogóval elég lopakodó, de V-Max Zsolt nagyszerű Subaru-boxerhangot csinált neki. A hang mellett az igazi mutatvány - egyben hadititok tárgyát képező eljárás -, hogyan lehet kibelezni a kipufogót úgy, hogy sértetlen maradjon a dob feketekróm palástja. Ezt még a magyar kipufogógyártás Barry White-ja, Sima Béla hegesztőművész se vállalta, de ő irányított V-Max Zsolthoz (a vezetéknevére nem emlékezett, úgyhogy a fenti módon jegyeztem be a telefonkönyvbe).

A benzintank az ülés alatt
A csúcs egyébként maga a guru, a Csévéző utcai forgácsolóművész saját V-Maxának mennydörgése: négy a négybe-kipufogórendszer, már az alapjárat is olyan, mintha két Harleyn ülnénk egyszerre. Pergőtűz Dolby Surround. A motorok állóhelyben túráztatva általában nem szólnak olyan szépen, de ez a sokat látott példány már úgy is félelmetes, mit üvölt - nem is értem, tulajdonosa hogyan lehet még egyáltalán életben, mert attól a hangtól nem nehéz elveszíteni az önkontroll utolsó morzsáit.

A kormánykapcsolón a tartalékállás gombja
A hangon túl nekem legalább olyan fontos a rezgések nem hallható része, a vibráció. A Harleyt is azért szeretem, ahogy rezonál. Az se baj, ha 80 fölött minden elmosódik a tükörben, ahogy a régebbi Sportstereken szokás. Vibrációban a V-Max egészen különleges - a japánok V-motorból is ki tudnak hozni teljesen sima járást, de ezúttal szerencsére nem tették. Mint a Honda VTX-nél, ahol a két henger 1800 köbcentije és a V-elrendezés dacára is olyan simán ketyeg, mintha villany hajtaná. Nem is zsibbad rajta el az altestem, de nem is kívánnék vele annyit menni. Százszor inkább zsibbadok egy V-Maxon. Hogy mi értelme a zsibbadásnak? Hát valószínűleg semmi, de a motorozás mellett egyébként is igen nehéz észérveket felsorakoztatni.

A fogyasztása épp elfogadható, normális, 100-130 körüli túrázáskor beéri szűk hat literrel, városban 7, 7 és fél, V-Max Zsolt ezerötösre felfúrt borzalma simán becsap egy tízest. Mai értelemben nem korszerű motor, de nem tudom elképzelni, hogy valami másra vágyjak.

Műszaki adatok
Yamaha V-Max
 499
 120
Motor: V4, 79 fokos hengerszög, vízhűtés
Hengerűrtartalom: 1198 cm3
Teljesítmény: 145 LE 8700 1/min-nél
Nyomaték: 117,8 Nm 7500 1/min-nél
Hosszúság: 2300 mm
Futómű: elöl 43 mm-es csőátmérőjű hidraulikus teleszkópvilla, hátul hagyományos kétoldali rugóstag Gumiméretek: elöl 110/90 V18, hátul 150/90 V15MC Fékek: elöl 289 mm-es duplatárcsa, hátul 282 mm-es tárcsa Ülésmagasság: 710 mm
Szabad magasság: 145 mm
Tengelytáv: 1590 mm Üzemanyagtank térfogata: 15 l (3 l tartalék)
Száraz tömeg: 258 kg
Gyorsulás (0-100): 3,1 s
Gyorsulás (0-180: 11,2 s
Végsebesség: 239 km/h
1/4 mérföld: 10.94 s
Használt ára (1985-2002): 1200 000 - 2 200 000 Ft

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!