Suzuki GSX 1300 R
Más néven HAYABUSA ...
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa |
A Suzuki Hayabusa elfoglalta helyét az autópálya elõzõ sávján, és az eladási statisztikákban is megelõzte szinte összes ellenfelét Hogy szép vagy sem, azon lehet vitatkozni. A Suzuki GSX 1300 R, vagy ahogyan a köznyelv ismeri: a Hayabusa, csaknem két és fél mázsás tömegével nem éppen a tökéletes versenysúlyú atlétát testesíti meg. Ám 175 lóerõ teljesítményével és 300 km/óra végsebességével hipnotizõr módján hat a motorosokra. A japán vadászsólyom lecsapott a magasból, és áldozatul ejtette kiszemelt zsákmányát, a sebességlázzal megfertõzött vevõket. Szinte hihetetlen, hogy milyen nagy számban kelt el nálunk a Suzuki legerõsebb gépe. De nem is rossz választás, mert a futómû könnyedén és biztonságosan kezeli a motor rendkívüli teljesítményét, amely így mindenkor ellenõrizhetõen, jól kiszámíthatóan jut át az útra. A négyhengeres masina 1999. évi bemutatkozása óta arról híres, hogy valamennyi közlekedési helyzetben brutális erõvel tolja elõre a Suzukit. Az autókba is beillõ, rugalmas erõforrás kétfajta vezetési stílust tesz lehetõvé: vérpezsdítõ száguldozást elhagyatott autópálya-szakaszokon vagy kényelmes túramotorozást utassal és csomagokkal, ahogyan kell. Bármelyik feladatra használja is tulajdonosa, biztos lehet benne, hogy pillanatok alatt mozgósítani tudja a hajtómûben szunnyadó roppant tartalékokat. A notórius késõn fékezõk elsõre nem szokták érzékletesnek találni a hatdugattyús féknyeregre épülõ elsõ tárcsafék reakcióját, ám gyorsan megbarátkoznak vele, amint sikerült meggyõzõdniük hatékonyságáról.
Az újabb évjáratú modelleknél már nem kell tartani azoktól a meghibásodásoktól, amelyek az elsõ példányokon felbukkantak. Nem fordul elõ például a vezérmûlánc-feszítõ defektje, ugyanis a Suzuki a JS1A200103971-es alvázszámtól kezdõdõen újfajta feszítõt alkalmaz, a Magyar Suzuki az elõzõ gépeket visszahívta a szervizekbe és kicseréltette a gyengének mutatkozó alkatrészt. Eleinte a kuplung rásegítõjének körmei is korán elkoptak, ezért a Hayabusával nehéz volt rángatózás nélkül elindulni. A Suzuki 2000-tõl ezeket, és a kinyomórugókat is megerõsítette. Ám a gyors röptû sólyom 2001-ben bizonyos értelemben szárnyaszegetté vált, ugyanis végsebességét a gyártók önkéntes sebességkorlátozása miatt 295 km/órában limitálták. A motorvezérlõ elektronika nem sokkal a 300 km/órás álomhatár elõtt vet véget a további gyorsításnak.
A GSX 1300 R Hayabusa futómûve a biztonságos motorozás szolgálatában áll. Egyenesfutása még a végsebesség táján is makulátlan, a kormány nem szitál be, és nem csóvál be a far. Teljesen állítható kivitelû rugózó/lengéscsillapító elemei sportos beállításuk ellenére is szépen kivasalják az útfelület egyenetlenségeit. A Hayabusa nyergében kellemes "munkahelyre" lelnek mind a 160, mind a 200 cm körüli testmagasságú pilóták. Aki a túraalkalmasságot helyezi elõtérbe, kényelmesebb kormánnyal és magasabb szélvédõvel még kellemesebbé teheti helyzetét. De akár elhiszik, akár nem, még sokkal elterjedtebbek a Hayabusához kapható tuning alkatrészek. Mert akit ez a gép egyszer megmámorosított, annak - úgy látszik - semmi nem elég. Igen gazdag tartalmú és elterjedt a Yoshimura tuning kit, amely lökettérfogat-növelõ eszközöket, vezérmû-tengelyeket és elektronikai finomságokat beleértve mindent tartalmaz. Igen bõséges a kipufogók választéka is a Hayabusához, és a gyorsulási versenyek rajongói is találtak különbözõ megoldásokat, hogy a teljesítményt még jobban növelhessék. Több Suzuki-kereskedõ rendelkezik komolyabb tapasztalattal a Hayabusa erõforrásának izmosításához (MOTORRAD 85, Japán Motor, Power City) és különösen az Alföldön jó néhány magánember is az 1300-as specialistájának nevezi magát. A legizmosabb példányok teljesítménye 200 lóerõ fölött van. Belme József majdnem 1500 köbcentis gépével 2200 méter után 340 km/h-t ért el, amihez legalább 230 lóerõre van szükség. A használt példányoknál a kuplung szervóegységén és az önindítón kívül fõleg arra érdemes ügyelni, hogy az elõzõ tulaj mire használta a gépet. Ha sokat egykerekeztek vele, folyhatnak a villaszár szimmeringek, kiütõdhetett a rángatás-gátló és elkophattak a kerékcsapágyak. A Hayabusa széria-állapotban és hétköznapi motorozással legalább százezer kilométert képes probléma nélkül teljesíteni, de erõforrása bármennyire robusztus felépítésû is, a tuning mûveletek lényegesen megrövidítik várható élettartamán. |
|
- Bivalyerõs motor
- Kiválóan stabil futómû
- Utazásra is alkalmas
|
- Erõs gumifogyasztás
- Kicsit kemény váltó
| |
Mûszaki adatok |
Motor Vízhûtésû, négyütemû, négyhengeres soros motor egy kiegyensúlyozó-tengellyel. Két, lánchajtású, felül fekvõ vezérmûtengely, hengerenként négy, emelõtõkével mûködtetett szelep. Nedves karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés 46 mm torokátmérõvel, motormenedzsment, hármas hatású katalizátor, szekunder légrendszer, generátor 400 W, akkumulátor 12V/14Ah, önindító. Furat x löket: 81 x 63 mm Lökettérfogat: 1299 cm3 Sûrítési viszony: 11,0 : 1 Névleges teljesítmény: 175 LE (129 kW) 9800/min-nál Max. forgatónyomaték: 138 Nm (14,0 kpm) 7000 /min-nál
Erõátvitel Primer hajtás fogaskerekekkel, hidraulikus mûködtetésû, többtárcsás, olajfürdõs tengelykapcsoló, hatfokozatú váltómû, szekunder hajtás O-gyûrûs lánccal.
Futómû Alumínium zártszelvény hídváz. Elöl felfordított teleszkópvilla 43 mm belsõcsõ átmérõvel, hátul alumínium zártszelvény lengõvilla, himbarendszerre szerelt, központi rugóstag. Elöl 320 mm-es dupla tárcsafék, hatdugattyús féknyergekkel, hátul 240 mm-es tárcsafék kétdugattyús féknyereggel. Alumíniumöntvény kerekek. Rugóút elöl/hátul: 120/140 mm Kerékméret elöl/hátul: 3.50 x 17 / 6.00 x 17 Abroncsméret elöl/hátul: 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17
Méret és tömeg Tengelytáv: 1485 mm Villaszög: 65,8 fok Utánfutás: 97 mm Ülésmagasság: 820 mm Teletankolt tömeg: 251 kg Tank: 22 l
Mérési eredmények Végsebesség 296 km/h Gyorsulás 0-100 km/h 2,7 s Tesztfogyasztás 6,7 l/100 km (95-ös)
Karbantartási adatok Szervizintervallumok: 6000 km-enként Olajcsere (szûrõvel): 6 000 km-enként Motorolaj: SAE 15W40 Olajmennyiség szûrõvel: 1,0 l Teleszkópvilla-olaj: 10 W Olajmennyiség villaszáranként: 174 ml Gyújtógyertyák: NGK DR 8-ES-L Szelephézag (hidegen) Szívó és kipufogó: 0,08-0,13 mm
|
|