Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Túra motorok
Túra motorok : BMW R 1200 GS

BMW R 1200 GS


    

 

A BMW GS érdemeit balgaság lenne kétségbe vonni. Sosem voltam olyan hülye, hogy kijelentsem, ez egy mit sem érő szerkezet – boxeres barátaim meg is lincseltek volta. Egyszerűen nem tudtam megbarátkozni a nagy bajor tereptúra szörnnyel; futóműve jó, blokkja sem gyenge, de ezek ellenére olyan steril volt, mint a Heim Pál Kórház Koraszülött- és Csecsemő Osztálya.

Egy motorban márpedig legyen karakter, nekem kevés a kiváló minőség. Ha nem tudok vele kapcsolatot teremteni, akkor csak egy tárgy marad – nem költözik szerelem a garázsba. Úgy tűnik, nem csak én nyöszöröghettem emiatt: 2010-re pont annyira piszkáltak bele az ezerkettes GS-be, hogy a szívet se hagyja érintetlenül.

Aki első pillantásra megmondja, hogy tavalyi vagy idei modell, az feltehetőleg fejből tudja a telefonkönyvet is: csak a fanatikus márkaautisták szúrják ki az új kipufogócsappantyút és a HP2 csúcsboxertől örökölt hengerfejet. Nincs is ezzel baj, a BMW észrevétlenül módosított a GS-en.

A technikai frissítésnek hála sokkal életvidámabb lett a levegős kéthengeres. Ugyan az öt lóerő plusz nem tűnik soknak, de tökéletesen nyúltak a glettvashoz: oda húztak még egy réteget, ahová leginkább kellett. A 2010-es kiadást éppen a leginkább használt fordulatszám-tartományban érezni jobbnak. Hazudnék, ha azt írnám, hogy a lóerő matematikai tényétől lett jobb: sokkal inkább karakterben lett kellemesebb a sok vitát kiváltó boxermotor.

A motorosok egyik fele szembehelyezkedik a BMW által naggyá tett hengerelrendezéssel. Ósdinak és gyengének tartják, míg a rajongók védik a jobbra-balra bólogató dugattyúkat. Az egyik fél már akkor nyomatékról hozsannázik, amikor még jobban remeg, mint húz, a másik meg állítja, hogy a prehisztorikus konstrukciónak már régen múzeumban lenne a helye. De mi az igazság?

Tény, hogy a mérnökök az utóbbi évtizedben sokkal több energiát öltek a soros motorok fejlesztésébe, gondoljunk csak a K vagy az S sorozatra. Tartok tőle, hogy úgy vannak ők is, mint a porschés tervezők: szívük szerint hagynák a pokolba a boxert, de a vevők még követelik.

A BMW is szívesen keres új célokat, de a régi, megszokott kéthengerest nem engedik el a tradicionális rajongók. Marad a fejlesztés és a modellváltások közötti gépészkedés – a lehetetlen határán egyensúlyozva még erősebb és még finomabban járó boxerek születnek.

Az erővel nincs is baj, a túl finom járás viszont megöli az élményeket. A mérnökök korábban átestek a ló túlsó oldalára: addig próbálták finomítani a boxer és a kardánhajtás sajátos reakcióit, míg ki nem herélték teljesen – ugyan az átfésült blokkal sem vált alfahímmé a BMW GS, de a hormoninjekció hatására sokkal férfiasabb lett.

Nyomaték terén sincs ok panaszra, 5 Nm-rel tud többet elődjénél. Ez sem tűnik soknak, de higgyék el, városi szlalomban érezni, hogy mérséklődött a bizonytalankodás. Arra tippeltem, hogy belenyúltak az első és második fokozatba, pedig nem, maradt a régi; ennyit számít a megváltoztatott vezérlés.

A négy szelepet radiálisan rendezték el a hengerfejben – az elrendezés lehetővé teszi a kifejezetten nagy, 36 és 39 milliméteres szeleptányérok használatát. A vezérműtengely bütykeinek kónuszos kiképzése nagyobb szelepemelést enged. A pluszerő és az ötszázzal megnövelt hasznos fordulatszám-tartomány nem okozott hízást: a 12:1-es sűrítési arányú blokk tömege megegyezik az elődével.

Kormánymarkolatról állítható futóművét két évvel ezelőtt, a K sorozaton mutatták be. Már nem csak a rugó-előfeszítést módosíthatjuk, az ESA segítségével az első és hátsó csillapítás is változtatható. Többféle beállítást tud a BMW, az aktuális állásról a műszerfal ikonjai tudósítanak: szóló, túrára felpakolt és kétszemélyes módok között variálhatunk.

Az ABS és a kipörgésgátló is a markolatról babrálható. Ezekre terepezéskor szükség is lehet – az offroad haladáshoz tovább állítható az előfeszítés; ennek külön ikonja van a kijelzőn. Ugyan a GS szériagumival nem való még fűbe sem, de abroncscsere után már bátran ki lehet motorozni a világból – a típus szerelmesei harminc éve ezt teszik. Terep és utcai módhoz egyaránt háromféle előfeszítést kínálnak, a különbség valóban érezhető és akár menet közben is változtathatunk az ESA segítségével.

A kipörgésgátlót az ABS szenzora dirigálja: a két kerék szögsebességét viszonyítja egymáshoz. Ha szükséges, az injektor avatkozik be; kevesebb üzemanyagot spriccel. Nincs nyoma bizonytalankodásnak: ugyan észrevehetően lép közbe, de egyáltalán nem zavaró.

Éppen az egyik fő konkurens Yamaha Super Ténéré 1200 kapcsán írtuk, hogy a nagy testű túraendurók között a BMW számít a legbékésebbnek. Ugyan az idei modell már korántsem olyan nyugdíjas, mint volt, de máig fennáll a virtus-ranglista: első a KTM 990, második a Ténéré és harmadik az R1200GS. Mielőtt a kommentdobozban beindulna a boxerlázadás, leszögezem, hogy ez nem minőségi sorrend – a választás ízlés és habitus kérdése.

Az osztrákok V2-ese mindenkiből kihozza a rosszat, a japánok sorkettese alapból egy úriember, de lehet vele vadulni. A bajor boxer viszont kifejezetten megnyugtató jármű, nem ösztönöz huligánkodásra. Pedig a futóműve félelmetesen bírja a nagy tempót és a mélyre döntött kanyarokat. A Telelever nagy okosság; rugózik, de fékezéskor mégsem ül össze, az eltervezett íveket gyönyörűen tartja. Nekem csak egy dolog szokatlan a hagyományos futóművek után. Az említett KTM és Yamaha esetében ott egy fiktív szögmérő a fejemben. Ahogy a képzeletbeli skála zöld mezején döntjük végig, pontosan tudjuk, hogy mennyi van még, hol kezdődik a piros veszélyzóna, és hol az istenkísértés kezdete.

Ezzel szemben a BMW nem érzékelteti a határokat. Csak nyomjuk lefelé, egyre mélyebbre, és semmiféle reszponzív utalás nincs arra, hol lesz a vége. Hogy ez rossz-e? Annyira nem, csak furcsa a steril semlegesség. Nekem annyira nem szimpatikus, de biztos, hogy tízezrek imádják.

A testhelyzet kényelmes, ebben mindig is bajnok volt a GS. Egyedül a nyeregből kiállva zavart a kétoldali szívócsatorna: pont a csizmámnál nyomott; ó-lábra kényszerítve kellett lavíroznom a szolgalmi utakon. Nagy terepezés ezzel a gumival persze nem volt: hiába vettem lendületet, hamar elérte kapaszkodási maximumát az utcára való abroncs.

A BMW a kemény bevetésekhez amúgy is a Csikós által már korábban bemutatott Adventure-t ajánlja. Az egy fokkal tökösebb legény, de gazdájának sem árt az elszántság a dzsindzsában – hozzáértő motorossal meglepő helyeken átmegy mindkettő, de komoly akadályokon már tömegük miatt is elvéreznek.

Ne háborgassuk a terepet, a tulajok zöme úgyis aszfalton, maximum földúton használja a GS-t, ahol viszont nagyon rendben van: túrázni tervezték, és ebben a fogyasztása is barát: 5-6 litert kért száz kilométerenként. A befecskendező hangolásával viszont volt valami bibi, hisz hidegindításkor gyakran csak egy hengere csattogott, majd feladta az is. Miután bemelegedett, már nem volt gond – a hiba feltehetőleg szoftveres, könnyen orvosolható.

A számomra legkedvesebb újítást a végére hagytam: a kipufogódob elé csappantyút építettek, bizonyos fordulatszám-tartományban engedi szabadabban dübörögni a boxert. Ha hallanák… tényleg jó hangja van. A mérnökök két legyet ütöttek ezzel: sokkal dögösebbnek tűnik a külső szemlélőnek, a plusz hanghatás miatt pedig erősebbnek a rajta ülőknek.

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!