Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Történelem
Történelem : Indian

Indian

  2006.09.04. 22:48

A megszünt ....

 
Egy sikeres springfieldi kerékpárgyártó és kereskedő, név szerint George Hendee 1900-ban elhatározta, hogy belevág a motorversenyzésbe, mely akkoriban, annyiban különbözött a kerékpározástól, hogy a bringán volt egy kis motor, melynek segítségével a leggyorsabbak elérhették a bűvös 40 km/órás sebességet…


Mindezekből látható, hogy George barátunk a „sebesség megszállottja” volt, ám ez irányú vágyait korántsem tudták kielégíteni az akkori gyengécske és megbízhatatlan motorok. Gyakran előfordult vele, hogy a verseny kellős közepén robbant le kis kávédarálója (versenymotorja), ami mély frusztrációs nyomokat vésett lelkébe. 1900-ben egy verseny alkalmával,
a sebesség bűvöletében
irigykedve vette tudomásul, egy riválisa száguldozását házi készítésű masináján, mely csodák-csodája, de egyszer sem robbant le a verseny ideje alatt. Hendee a verseny végén megkereste a bajnokot, akiről kiderült, hogy Oscar Hedstromnak hívják, és civil foglalkozását tekintve mérnök. Ezután minden úgy történ, ahogy az amerikai sikersztorik kezdődnek: még a helyszínen, egy boríték hátoldalán írtak egy szerződést, és megalapították az Indian Motorgyárat.

A nevet Hendee választotta, és ő volt, aki ragaszkodott a cégre jellemző piros színhez is. Az Indian első prototípusa 1901 elejére már készen állt. Első ránézésre ez az 1,75 lóerős Thor-motorral felszerelt gép, rugótlan első villáival és pedáljával alig különbözött egy biciklitől, melynek végsebessége nem éret el a 40 km/órát. Tervezői azonban így is elérték céljukat. Hendee és Hedstrom egyszerű, jó minőségű motorkerékpárt akart készíteni az utca emberének, s ez sikerült is nekik. Ezt bizonyította az 1902-es New York–Boston-verseny, melynek 451 km-es távján Hendee, Hedstrom és George Holden Indian géppel szerezték meg az 1., 2. és 3. helyezést. A megrendelések özönleni kezdtek, ám ez nem elégítette ki a vérbeli kereskedő Hendee-t, és egy motorkerékpárt elküldött a londoni Stanley-kiállításra is, amivel egy hosszú kereskedelmi kapcsolat vette kezdetét – megindulhatott az Indian motorkerékpárok angliai exportja.

egy vasparipa 1905-ből
Időközben folyamatosan fejlesztették, finomították az egyhengereseket, az öntöttvas hengert felváltotta az acél, lengéscsillapító tette egyenletesebbé a motor járását. 1905-ben jött a rugós villa és a világon az első forgótárcsás fojtószelep. Ám az igazi újdonság 1907-re a V-kéthengeres volt – ugyan nem az Indian az egyetlen, amely átvette ezt a teljesítménynövelő módszert, mindenesetre a Harley-t jó pár évvel megelőzte.

1914 – megjelenik a Special, amelyet – először a motorkerékpár-gyártás történetében – elektromos világítással és gyújtással szereltek föl. Kombinált generátoros/indítós, láncmeghajtásos indítómotorral készült, amely a motor előtt helyezkedett el. Hedstrom úgy vélte, hogy a Special túl modern, emiatt vitába keveredett a vezetéssel, és sértődötten el is hagyta a gyárat. Hamarosan kiderült, hogy neki volt igaza, mivel az 1914-es akkumulátortechnológia nem felelt meg a rendszer többi elemének, így a Special egy éven belül eltűnt. Hedstrom azonban csak 1917-ben, Hendee nyugdíjba vonulása után tért vissza az Indianhoz.

a szélsebes powerplus 1916-ból
Távolléte idején született meg a Powerplus 990 ccm-es kéthengeres. Ez igazi előrelépés volt a régi modellekhez képest, mert oldalszelepes volt, amit még a Harley-Davidson is csak 13 évvel később vezetett be. A Powerplus, mely a „nagyerejű” becenevet érdemelte ki teljesítményével, 1916-os megjelenésével az Indian eladásai jóval megelőzték a Harley-éit, s technikailag is előtte járt. Ám a dolgok változtak. Az I. világháború alatt az Indian szinte teljesen átállt a haditermelésre. Az eredmény: sok és elégedetlen Indian-kereskedő, akiknek egész egyszerűen nem volt mit eladniuk. Közben Arthur Davidson, jó Pentagon béli kapcsolatai révén, katonai és civil motorkerékpárokat egyaránt gyártott, és az elégedetlen kereskedőket bevonta a saját hálózatába. Ezzel kezdődött a milwaukee-i cég és az Indian hosszú csatája a piaci elsőségért. A 20-as, 30-as éveket kettejük rivalizálása kísérte végig.

a törzsfőnök
Az Indian V-kéthengeresei lehet, hogy nem olyan megbízhatóak és erősek, mint a Harley-éi, ám sokkal lendületesebbek voltak. Különösen igaz ez a híres, 500 ccm-es Scoutra, melyet Charles Franklin tervezett. Nagyon gyors és rendkívül népszerű volt, köröket vert rá a hasonló kategóriájú Harley 45-re. A legendás 1911-es TT után kihoztak egy 1000 ccm-es, Chief néven ismertté vált változatot, és egy 1234 ccm-es, Big Chief nevű modellt is. Ezek a nagy kéthengeresek, a piros festésükkel és körbefutó sárvédőjükkel voltak a jellegzetes Indian-motorkerékpárok, melyek a köztudatban „piros acélparipák” néven voltak ismertek.

Az elkövetkező években az Indian terjeszkedni próbált, ezért 1927-benbekebelezteelkezdte az Ace-t, az 1265 köbcentis, soros négyhengereseket gyártó céget. Piacra dobták a Fourt, amely tulajdonképpen egy Ace volt, kisebb kerekekkel és Indian emblémával. Ez az átkeresztelt Indian négyhengeres, 1265 ccm-es motorkerékpár lett a cég választékának fejlett és erőteljes zászlóshajója. Egészen 1942-ig folyt a Four gyártása, annak ellenére, hogy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

polgári szolgálatban
A második világháború után a helyzet megváltozott. A négyhengerest félretették, és visszatértek az öreg, oldaltszelepelt kéthengeresekhez, tudva, hogy valamit tenni kell a piacot elárasztó brit középkategóriás motorkerékpárok ellen. Új fejlesztésekbe, felvásárlásokba kezdtek, ám a remélt versenyképes termékek helyett az új motorkerékpárok inkább csapást jelentettek. Az 1946-ban bemutatott 220 és 440 ccm-esek (a tervezett 880-as sohasem készült el) rendkívül megbízhatatlannak bizonyultak. A kis Indian motorkerékpárok nem voltak olyan erősek, mint a BSA vagy a Triumph, csak a Chief fogyott kis számban. 1952-ben az Indian abba is hagyta a kismotorgyártást, ami szándékaik és erőfeszítéseik ellenére a gyár végét is jelentette. A Chief ugyan még kitartott egy évig, de már megkezdődött a hanyatlás. A vég: 1953, amikor is Amerikában véget ér az Indian motorkerékpárok gyártása.

A történet azonban itt még nem ér véget. A név olyan sokat jelent, hogy számtalanszor próbálták feléleszteni. Először az angol Brockhouse Engineering vette át, amelynek szüksége volt egy kiindulópontra amerikai exportjához. Évekig a Brave (egy saját építésű, kis teljesítményû, 250 ccm-es motorkerékpár) eladására használták az Indian nevét. A Brockhouse-t 1957-ben felvásárolta az AMC óriáskonszern, ekkor az Indian neve alatt Royal Enfieldeket hoztak be az Egyesült Államokban.

A 60-as évek végén hallani lehetett, mikor is arra használták, hogy piacra dobjanak egy Royal Enfield-megszakítós motorkerékpárt és egy másikat, amely az utolsó széria Velocette Venom-motorjának egyes részeit tartalmazta. Pár évvel később megjelent az Indian ME–125, egy Amerikában összeszerelt, olasz Minarelli-motorral készült motorkerékpár. Még később (már az 1980-as években) valaki tajvani mopedeket adott el Amerikába, a tankjukon Indian felirattal!

a milleniumi Chief
Szerencsére 1999-ben véget ért az Indian név meghurcolása, amikor 3 amerikai motorgyár egyesülésével (American Indian Motorcycle Company, Indian Motorcycle Company, California Motorcycle Company) újraélesztették a legendás, vörös színű V2-esek gyártását. A hagyományokhoz híven, az ezredfodulót egy Millenium Chief nevű limitált kiadású motorral ünnepelték meg, mely méltó fojtatása, az immár 101 éves gyár történetének.


 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!