Triumph
2008.02.02. 20:32
A legendás angol
A Triumph története
Triumph - Egy darab Anglia
A Triumph 1902-ben készítette az első motorkerékpárt és a 20-as években már a világ vezető motorkerékpár gyártói közé tartozott. Ezt a pozíciót az angolok a 60-as évek végéig tudták tartani, ezután mindenképpen visszaesés következett. 1990-ben vadonatúj modellekkel sikeresen tért vissza a márka a motorpiacra.A Triumph eredete 1884-re a Németországból Angliába bevándorolt Siegfried Bettmannra vezethető vissza. Egy évvel később az eszes üzletember kerékpárok eladásával kezdett foglalkozni, és 1886-ban már levédette a Triumph logót. 1887-ben az üzletmenet megengedte, hogy a német származású mérnököt, Mauritz Schulte-t alkalmazza. Egy évvel később Bettmann egy kis üzemet vásárolt Coventry-ben, amely akkoriban az angol kerékpárgyártás központja volt. A kerékpártól a motorkerékpárig most már csak egy kis lépés vezetett. Mauritz Schulte valósította meg ezt az ötletet, és 1902-től megkezdődött a Triumph motorkerékpárok gyártása. Az első saját hajtóművel gyártott Triumph mégis csak 1905-ben, a motorpiacra lépés után három évvel készült el. A 363 ccm-es egyhengeres négyütemű motor teljesítménye 3 LE volt.
A következő években a Triumph-nak jól ment, de mint a többi angol motorkerékpár gyártó, a Triumph is nagy léptekkel haladt előre. 1907-ben a "Zöld-Szigeten" már több mint 60.000 motorkerékpárt jegyeztek, és először rendezték meg a Man-Szigeten a "TT"-t (Tourist Trophy). A második és harmadik helyen természetesen egy-egy Triumph végzett! A "TT"-t 1908-ban Jack Marshall nyerte Triumph motorkerékpárjával. Semmi sem bizonyítja jobban a Triumph masinák megbízhatóságát és tartósságát, mint a következő fél évszázad szenzációs sorozatgyőzelmei, amelyeket nem csak a "TT"-ken szerzett. A gyors motorkerékpárok sikereivel, könyveket lehetne megtölteni. Az első világháború kitörése után hadieszközök gyártására állt át. Ebben az időben a Triumph már a legjelentősebb motorkerékpár gyártó volt Angliában és így több mint 30.000 katonai motorkerékpárt szállított. A háború után a Triumph gazdasági eredményei továbbra is jelentősen emelkedtek. A Coventry üzem 3000 dolgozót foglalkoztatott, akik egy hét leforgása alatt 1000 egyhengeres két- és négyütemű motort gyártottak 98 és 500 ccm hengerűrtartalom között. A harmincas évek végéig az erős egyhengeres-gőzkalapács-motor volt a mérvadó, a Triumph azonban 1937. őszén piacra hozott egy teljesen új motorgenerációt, a T5-öt, Speed Twin motorral. Egy 27 lóerős, 150 km/h gyors, 500 ccm-es kéthengeres-négyütemű motort. A Speed Twin motorral Edward Turner megalkotta mesterművét, amely építése 50 évre megformálta az angol motorkerékpárok képét. De ez nem volt elég, az új gyártási sorozattal a főkonstruktőr a Triumph-ot a világpiac élvonalába repítette. De a Triumph diadalútja csaknem tíz évre megszakadt, amikor 1939-ben Anglia belépett a II. Világháborúba. A Triumph cég történelmében ez tragikus fejezet volt. 1940. november 14-én a német légierő lebombázta, porig rombolta az üzemet és fél Coventryt. Telephelyet az új gyárnak Coventry kapui előtt találtak Meriden-ben. A II. Világháború végéig 49.700 db, túlnyomórészt katonai motorkerékpárt gyártottak itt. 1946-ban ismét megkezdődött az utcai motorkerékpárok gyártása. Export slágerek az ismert 350-es és 500-as Speed Twin motormodellek voltak. Az amerikai eladási sikerek okán, és az amerikai igények kapcsán 1949. szeptemberében a Triumph bemutatta a 650-es Thunderbird 6T típust. A Triumph így egy orrhosszal újra megelőzte a versenytársakat, mivel hasonló 650-es típus még sem a BSA, sem a Norton tervei között nem szerepelt. A következő években a Triumph kibővítette a választékát a kisebb kategóriájú osztályokban, mint a 150-es, 200-as, 250-es egyhengeres-négyütemű motorkerékpárok; a középkategóriában a 350-es és 500-as kéthengeres-soros motorok; és a Prestige-kategóriában a 650-es twinek: a Thunberbird és a Tiger. Akik az Otto-normálmotort részesítették előnyben, azok számára a Triumph egy kétütemű scootert készített. 1958. vége előtt készült el a 650-es Bonneville. Akkoriban a "Bonnie" 42 lóerős és 180 km/h gyors Supersport motorkerékpár volt.
A 60-as évek kezdetéig a klasszikus angol motorépítészet szerint a Twin motorok külön elsődleges hajtóművel és hajtóműházzal készültek, 1963-ban azonban úgy adódott, hogy a Triumph egy új motorblokkot hozott ki - az "egyesült konstrukció" - amelyben a forgattyús-tengely, az elsődleges hajtómű és a hajtómű egy közös motorházban lett elhelyezve. Azért, hogy a jövőben is "jó motorkerékpárokat építsenek, és azokat jól eladják", a cég vezetősége egy új részleget, a "Kutatás és Fejlesztés" részlegét hozta létre az Umberslade Hall-ban Warwickshire-ben. Az angol motorkerékpár-gyártás mélyrepülése, és természetesen a Triumph-é is előre meg volt írva. A korabeli típusok fejlesztésével igencsak megkéstek. A 750-es háromhengeres Trident, amely 1969-ben jelent meg a piacon, is hullámzó vásárlói érdekeltséget mutatott. De a helyzet még sokkal rosszabbra is fordult. A következő években megújuló sztrájkok követték egymást, amelyek a termelést megbénították. Amikor a gazdasági nehézségek elviselhetetlenné váltak, a 1973. július 17-én a Triumph a Norton-Villiers vállalatát bezárni kényszerült, a szavazás eredménye döntetlen volt. Amikor a dolgozók a hírt megtudták, még aznap este birtokba vették az üzemet. Amikor 1974. július és november között a blokádot megszüntették, kb. 100 motorkerékpárt és néhány alkatrészt szállítottak ki. 1975. március 6-tól a munkásharc végre megszűnt, és Meriden-be visszatértek a hétköznapok. A károk azonban erőszakosak és javíthatatlanok voltak. A motorkerékpár-rajongók a Triumph-ról már nem akartak hallani, akinek a motorozás örömet okozott, az már régen japán motorkerékpáron utazott. A Triumph időközben teljesen eladósodott, nem volt jövője. 1983-ban John Bloor elárverezte a Triumph üzemet. Annak ellenére, hogy 1984. és 1987. között Les Harris Newton Abbot-ban építette a Tiger-t és a Bonneville-t, a licenszet továbbadta. John Bloor a licenszszerződést nem akarta meghosszabbítani. Az új Triumph főnök már rég eldöntötte, hogy a márkát feltámasztja. 1990-ben a kölni vásárvárosban megrendezett kiállításon vadonatúj három- és négyhengeres motorokat állított ki. A ma 100 éves cég történelmének második nagy fejezete elkezdődött.
|