Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Érdekesség 2
Érdekesség 2 : BMW K1600GT és GTL: az új etalonok

BMW K1600GT és GTL: az új etalonok

  2010.11.03. 19:07


 

 

Azonnal két változatban indítja újtára a Bajor Motor Gyár legújabb luxus kétkerekűit, a soros hathengeres, minden földi jóval felszerelt új ezerhatos Kákat.

 Tavaly ekkortájt mutatkozott be a BMW Concept 6 elnevezésű fütür-nakedje, az a koncepciómotor, ami nem motordizájn-jövőképet próbált elénk vetíteni, mint a koncepciók általában (vagyis végtére is lehet, hogy azt is), sokkal inkább a gyártó új, soros hathengeres motorblokkját prezentálta, melyről már akkor megmondták, hogy lesz belőle sorozatgyártott verzió is.

És íme, egy évvel később lett is, ők lennének azok: A K1600GT topcase nélkül és némileg sportosabb üléspozícióval a még motorozni, úgymint döntögetni és kanyarogni vágyó túrabubusok kegyeit keresi, míg a mégluxusabb GTL a gigantikus luxuscirkálók trónjára pályázik. Honda Gold Wing, kezdhetsz remegni!

Autóiban immár több mint hetes évtizede alkalmaz soros hathengeres motorokat a BMW vásárlóinak legnagyobb megelégedésére, a K1600GT és GTL a két első kék-fehér motorkerékpár, amelyekben szintén sorhatos szolgál. Egy vadonatúj, ultramodern erőforrás, ami 102,6 kilogrammos tömegével (és 555 milliméteres szélességével) a valaha szériában gyártott soros-hatos motorkerékpár erőforrások közül a legkönnyebb ezer köbcenti feletti, és talán az egyik legkisebb is: csupán kettő centiméterrel szélesebb, mint a K1300-sorozat soros négyhengerese!

Erejére sem lehet panasz, nem kevesebb, mint 160 lóerőt (7750 f./p.) és 175 Nm nyomatékot (5250 f./p.) képes a kardántengelyre szabadítani, miközben kiegyensúlyozott, szinte vibrációmentes járása (még kiegyenlítő tengelyre sem volt szükség) a kulturáltság mintapéldája – mondja róla a BMW, amit el is hisszük –, a maximális forgatónyomaték több mint 70 százaléka pedig már 1500 percenkénti főtengelyfordulat mellett a rendelkezésünkre áll. Különleges egy erőforrás lesz ez, kétség sem férhet ehhez, már csak az a kérdés, hogy a GT-ken felül egyéb új bajor vasakban is megjelenik-e majd a jövőben? Fogadjunk, hogy igen! Például egy Concept 6-szerű csupaszban? Az hogy tetszene?

Na de ne szaladjunk ennyire előre, inkább nézzük meg közelebbről a szinte mindenki által már most, kvázi „látatlanban” a túraosztály új etalonjainak kikiáltott BMW-ket! Van is mit nézni rajtuk. Ha a szélcsatornában formáját elnyert oldalidomokon csimpaszkodó krómozott típusjelzést nem vennénk észre, a felső topcase, vagy éppen hogy annak hiánya az, amiről könnyen beazonosítható hogy GT, avagy GTL áll-e előttünk éppen. Előbbinek nincs, utóbbinak széria az utas-háttámlának sem utolsó hátsó doboz.

De nem csak ennyi a különbség, üléspozíciónk is lényegesen eltérő lesz rajtuk: míg a GTL-t úgy alakították ki, hogy mindenki számára a lehető legnagyobb kényelmet nyújtsa korosztálytól, nemtől, és a motoron elfoglalt helyétől függetlenül, addig a GT-ben hagytak annyi motorságot némi luxus rovására, hogy egy kissé gyorsabb tempót favorizáló, tapasztaltabb, jókat döntögetni akaró motoros számára is képes legyen nyújtani jó sok jót. A GT ülése ezért is lett magasabb, lábtartói ezért kerültek feljebb és hátrébb, illetve kormánya ezért lett néhány centivel rövidebb a GTL-változathoz képest: hogy „aktívan túrázhassunk” vele. A GT üléspozíciója előre terhel és luxustúrázó mércével mérve relatíve sportosnak nevezhető, míg a GTL-en amúgy Gold Wing-stílusra trónolhatunk teljes kényelemben. Vezetési élmény tekintetében, mondják a bajorok, össze sem lesz hasonlítható az eddigi batárluxus-túrázókkal a két új egyhat-GT.

Továbbá a GTL-hez már alapáron jár a navigáció és hifi előkészítés, ami az iPod-, Mp3-, USB, és Bluetooth-képes beépített hifi-készülék alapja, vagy érdemes megnézni az elektromosan magasságállítható szélvédőplexik formáját is, egyéb dolgok mellett azok is különböznek a GT és a GTL között. Erőforrásban és erőátvitelben egyébként teljesen megegyezik a két modell, a menetteljesítmények mégis el fognak térni némileg a motorok tömege miatt: a GT 319 kilós oldalkofferek nélkül, a teljesen felöltöztetett GTL pedig 348 kilóig billenti ki a mérleg nyelvét, mindkettő menetkészen, 90%-osan feltöltött üzemanyagtankokkal mérve. Ha valaki sokallná, ne tegye: kategóriájukban elismerésre méltó tömegek ezek, a GTL-nek például majdnem ötven kiló fórja van a 405 kg-os Honda Gold Winggel szemben.

A soros hathengeres blokk három üzemmódot tud: Rain, Road és Dynamic menetprogramok közül választhatunk. Rainben csökkentett végteljesítménnyel és a lehető legfinomabb gázreakciókkal vigyáz ránk a GT, Roadban már rendelkezésünkre áll az összes teljesítmény, de a gázreakciók „simítottabbak” annál, mint amire a blokk képes lenne – ezt kétszemélyes túrázásra ajánlja a BMW – a Dynamic pedig a full-power verzió, itt legérzékenyebb a „ride-by-wire” és érzésre a legpaprikásabb a blokk annak ellenre, hogy a végteljesítmény azonos a Road-mód erejével.

Amit az elektronikai segédeszközök, biztonsági felszerelések és kényelmi extrák szintjén nyújtani képes a két új gran tourismo, azt szinte képtelenség felülmúlni, egyelőre egyik luxustúra konkurens sem tart ott, ahol a BMW két új üdvöskéje van – de hol is kezdjük a felsorolást? Talán az új kezelőfelületnél, amit a BMW kifejezetten a K1600-okhoz fejlesztett ki. Az „integrált kezelőszerv-koncepciót” talán túlzás lenne a BMW autók iDrive-rendszeréhez hasonlítani, de lényegében ugyanaz a feladatuk: a részegységek funkcióit egyetlen, könnyen áttekinthető és még motorozás közben is egyszerűen kezelhető kezelhetőfelületben egyesíteni. Magyarul valami joystick és egy kijelző, amit elvileg könnyű kezelni.

A K1600GT és GTL műszerfalán a két klasszikus, kerek sebesség és fordulatszámmérő műszer között helyet kapott egy 5,7 collos TFT-képernyő, amelyen az összes rendszer és részegység adatai megjeleníthatőek, kezdve az éppen hallgatott rádióállomás nevétől a guminyomáson át, bármiig, amit csak a GT és GTL tudnak. Egyebek mellett lehetővé teszi többsoros szöveges üzenetek és ábrák megjelenítését is a kis monitor, így már nem csak villogtatott piktogramokkal fog megpróbálni tudtunkra hozni egy esetleges problémát, hanem egyenesen könyvet ír róla nekünk, melyeket ábrákkal is illusztrál…

Az újfejlesztésű hifitől kezdve a vezető ülés és markolatfűtésének öt-öt (!) állásán át (az utasülés-fűtés, ciki, de "csak" három állású...) a fedélzeti számítógép, az ESA II, ésatöbbi-ésatöbbi, minden a fent említett képernyőn keresztül kommunikál velünk, illetve a setup-menüben „járműspecifikus beállításokat lehet elvégezni vele”, azaz mint egy mobiltelefonban, beállíthatjuk a nyelvet, vagy, szintén pont mint egy mobilban, a tompított funkciót ellátó xenon fényszórót igazíthatjuk hozzá a bal illetve jobb oldali közlekedéshez.

A bal markolaton helyett kapott multi-controller, azaz az a kis fel/le, valamint jobbra/balra csavarható/billenthető gyűrű tudását és funkcióit az R1200RT-n alkalmazottakhoz képest jelentősen kibővítették, már nem csak a hifit, hanem szinte mindent kezelhetünk vele, így lényegesen csökkenteni tudták a jobb markolatra, vagy aköré kívánkozó gombok számát. A menürendszer a lehető legegyszerűbb, nincsenek benne például al-menük, így a multi-kontrollerrel úgy barangolhatunk a TFT-kijelző menüjében, hogy egyszer sem kell levenni kezünket a kormányról.

Új a hifi: lehet rá mp3-lejátszót, iPodot, pendrive-ot, vagy akár hagyományos CD-lejátszót csatlakoztatni, az egyes portok, amelyek a műszerfalidom belső felén, jobb oldalon kialakított tárolórekeszben kaptak helyet, gyári extrafelszerelésként kérhetők a GT-hez, a GTL-hez azonban alapáron járnak. A pendrive/Mp3- és az iPod-lejátszó esetében van lehetőség előadók, műfajok, stb. szerinti lejátszási listák szerkesztésére, de lehet kérni véletlenszerű lejátszást is. A színes képernyőn persze megjelenik a hangerő és az éppen játszott szám címe, a külső lejátszókat az idom belső felén kialakított zárható, vízhatlan és szellőztetett rekeszben tudjuk csatlakoztatni és tárolni.

A rádió az állomásokat folyamatosan frissíti, dupla tuneres, ha ez mond valakinek valamit, Autostore funkciója révén tizenkét adót automatikusan eltárol, további tizenkettőt kézzel tudunk elmenteni, és akkor is be tudja játszani a közlekedési híreket, ha nem TMC-s adót hallgatunk. Az éppen játszott csatorna neve is megjelenik a TFT-képernyőn, a sebességfüggő hangerőszabályozás három fokozatban állítható. A hifi-rendszert nemcsak a multi-controllerrel, hanem a bal oldalidom belső felén található négy gombbal is lehet működtetni egyébként, bluetooth-funkciója révén pedig mind az audiorész, mind a telefon és a navigálóberendezés hangja is átirányítható a vezető és az utas bukósisakjában lévő hangszórókra.

GPS-navigáció is elérhető természetesen a GT-khez, külön kiemelnénk vele kapcsolatban, hogy nem egy beépített rendszerről van szó, hanem egy különálló BMW Motorrad Navigator IV-ről, amit a GT-k műszerfalába egy trükkös, a szélvédőplexi által védett rekesz fogad. Egyszerűen fel kell emelni a plexit (gombbal kábé három másodperc), kireteszelni a GPS konzolját a műszerfal tetején, rádugni a Navigator IV-et, majd az egészet betolni a műszerfalba, és már van is GPS-ünk. Ráadásul bármikor magunkkal vihetjük például egy gyalogos városnézésre, vagy ha úgy hozza a sors, használhatjuk másik motorunkon is, nem csak a K1600GT-nkben.

Ugyanakkor a BMW szerint – noha ez így konkrétan nem hangzik el a sajtóanyagban, de [mi] tudunk a sorok között olvasni – akinek K1600GT áll majd a garázsban, annak nem lesz szüksége másik motorkerékpárra azon felül. Legalábbis városon kívül nem. Hiszen a GT-k relatíve könnyűek, el lehet velük boldogulni (még hátrameneti fokozatra sem volt szükség), másrészt az alacsony súlypontú építési módnak és a K1300R-en részletezett Duo-, és Paralever első és hátsó felfüggesztésnek köszönhetően egy végtelenül stabil, de meglepően könnyen, akár sportosan is vezethető lesz a két nagyutazó.

Főleg a GT verziót futtatják motorozási élmény témakörben, hiszen súlyeloszlásának meglehetős frontossága (52 : 48), a GTL-nél sokkal sportosabb üléshelyzete közösen a trükkös futóművel és az alacsony súlyponttal egy gyorsan is könnyen vezethető motort ígérnek. És ehhez még hozzávehetjük a fejlett elektronikát: Rain, Road és Dynamic üzemmódok között például nem csak a teljesítmény-karakterisztika, de a GT-khez gyári extrafelszerelésként rendelhető DTC kipörgésgátló és az Integral ABS beállításai és érzékenysége is változik. A (Dynamic Traction Control) kipörgésgátló egyébként már sokkal fejlettebb, mint a K1300-sorozat ASC-je (Anti-Slip Controlja) volt, összetettség és kifinomultság tekintetében az S1000RR-ben bemutatkozott DTC-hez hasonlítható, és szenzorjai még a motor bedöntését is érzékelik, és aszerint változtatják valós időben a „kipörgésgátlás” érzékenységét.

Aztán ott vannak természetesen a BMW-ktől már megszokott, de motoron attól még korántsem szokványos rendszerek, mint például a guminyomás ellenőrző, vagy RDC. Ez a TFT-n keresztül még hamarabb és még félreérthetetlenebbül adja tudtunkra, ha valamelyik abroncsból szökne a légnyomás. Az ESA II, az elektronikusan állítható futómű éppen aktuális beállítása is a műszerfal kijelzőjén lesz látható: egy személy, egy személy csomagokkal, vagy ketten-csomagokkal – indulás előtt ezeket választhatjuk, majd menet közben az aktuális útviszonyoknak megfelelően állíthatunk egy „Comfort”, „Normal”, vagy „Sport” keménységet a rugózásnak.

Ezeken felül kérhetünk gyári riasztót is a BMW GT-kbe, ami így még nem lenne pláne, de a szintén opcionális központi zárral együtt már az, összesen ugyanis öt helyre lehet kulcsot dugni a GTL-en úgy, hogy a gyújtáskapcsolót nem is számoltuk, ez pedig képes megnehezíteni az életet - kivéve annak a BMW-tulajdonosnak, aki megrendelte a központi zár csomagot GT-jébe. Ő egyetlen gombnyomással nyithat és zárhat majd mindent, akárcsak autóján.

És autókról ismerjük a kanyarba bevilágítós lámpákat is, de míg egy autó esetében inkább az alacsony sebességű manőverezést segítik, addig a K1600GT-ken az adaptív kanyarvilágításnak éppen hogy tempósabb haladásnál vesszük majd igazán hasznát. Általa a központi xenon fényszóró fénykévéje mindig optimálisan világítja meg az utat: mindig vízszintesen, és mindig megfelelő magasságban. A K1600 giroszkópjai alapján mozgatott xenon fényét az útra vetítő tükör fel-le, illetve jobbra-balra is képes mozogni – hát így.

Minden tekintetben új csúcsragadozót állított utcára a BMW a luxusmotorok között, melyek mind kényelmükkel, mind sportosságukkal, mind a beléjük pakolt tudással eddig ismeretlen magasságba emelték a mércét a túramotorozás világában. Tipikus BMW-k, tehát.


 

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak