Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chopper,Cruiser-2
Chopper,Cruiser-2 : Harley-Davidson Electra Glide Standard 2000

Harley-Davidson Electra Glide Standard 2000

Nem tetszik ...

Aki gyűlöli a Harleyt, annak felesleges bármit is mondanom, aki viszont szereti, azt hiszem annak is. Egy biztos, hazudik, aki azt mondja, semmit sem vált ki belőle egy Electra Glide látványa. Elsősorban a negatív sztereotípiák, miatt ódzkodnak sokan ettől az óriástól, pedig ha egyszer valaki kipróbálja, okozhat meglepetéseket. A semleges újszülöttek kedvéért azért nézzük, hogyan alakul egy négyéves, kissé átépített modell tesztje.



Egy kis H-D-történelmi ismerettel nem túl nehéz átlátni a motorok névadási logikáját. Ilyen az Electra Glide esete is. Az 1965-ben debütált modell volt a Harley első önindítós gépe, a névadás kézenfekvő. Aki látott már amerikai filmet, az látott már Electra Glide-ot is, mert ha feltűnik egy motoros rendőr a képen, az csak ilyennel érkezhet. Persze felvetődhet a kérdés, hogy miért járnak ilyen debellával. Az Electra Glide 332 kilós tömegéhez képest rendkívül kezes, indokolt tehát a választás. De ne ragadjunk le a rendőrmotornál, azt majd legközelebb kitárgyaljuk.

A villanyos suhanó születése.
1965-ben mutatták be az utolsó Panhead motorral szerelt, 74 köbhüvelykes (1200 cm3) Harleyt, a FLH Electra Glide-ot. A Panhead - lábasfej - becenév a klasszikus amerikai pitesütő alakjára emlékeztető hengerfej alakjára utal. Az 1949-es Hydra-Glide megjelenése óta 18 éven át szolgáltak a Panhead motorok, 1966-ban a modernebb Shovelhead váltott le őket, azokkal egész a nyolcvanas évekig kihúzták.

Az Electra Glide volt az első önindítóval szerelt 12V-os Harley. Ezért kapta a villanyos nevet. Természetesen a hagyományőrzők kérhették berúgókarral is. Ugyanilyen megfontolásból lehetett választani a kézi és lábváltó között. Az új motorosok a lábi megoldást részesítették előnyben, amíg az öregek - elsősorban Angliában - a hagyományos, régi stílusú kézi váltót favorizálták.

A hatvanas évek közepe a motorkerékpár-gyártás történetében mérföldkőnek számított. Az 1965-ös Electra Glide ötvözte a hagyományokat úgy, hogy közben megtette az első lépéseket a változás irányában. Nem túl gyorsan és nem is túl radikálisan ugyan, hanem csak csendben suhanva. Kevés olan jármű van, amelyik megtartva stílusát közel negyven éven át ugyan azt a nevet viselte, és viseli ma is.

Az Electra Glide vázkiképzése olyan, hogy a tank vége és a villanyak közé szinte befér a tenyerem. A kormány nagy szögben fordul, ezért a gép rendkívül fordulékony. Olyan szűk utcán megfordultam, amilyet álmodni sem mertem. A súlypont is alacsony, ezért minden manőver biztonságban elvégezhető.

Egyenes derékkal behuppanunk az alacsony - 690 mm magas - puha fotelbe, a lábat felrakjuk a lapátnyi trepnire, és teljes kényelemben nekilódulunk. Előttünk fél négyzetméternyi, szinte sík felület van, a tesztmotorunk gazdag műszerezerségének bőven jutott hely rajta. A műszerek gyönyörűek, a betűk, a mutatók, a megvilágítás, minden. Van egy kis zavar ugyan, mert a sebességmérő kilométerben mér, a hőfok pedig Fahrenheitben. Mentségére szolgáljon, hogy a hőmérsékleté és az olajnyomásé extra műszer. Akad itt hely a hifiberendezésnek és két hangszórónak is. A kormánykapcsolókon van a hangerőállító és a sávváltó gombja. Ezt autós körökben rádió-előkészítésnek csúfolják.

Hogy mennyire van létjogosultsága a hifinek az kérdéses, ugyanis a motorhang miatt szerintem csak álló helyzetben élvezhető. De kinek van kedve magnózni, amikor hallgathatja az 1500-ös motor gyönyörű puffogását? Az extra kipufogó gyakorlatilag nem vesződik semmilyen hangtompítással. Ez az a hang, amit nem lehet utánozni. Tőlem aztán lehet akármilyen jó műszakilag egy japán klón, a hangja nem lesz ilyen soha. Hup-Hup Hup-Hup-Hup Hup-Hup Hup. Csodálatos!

Indításkor nincs semmilyen köszörülés, nevéhez híven azonnal életre kel egy gombnyomásra, és a világba üvölti: "Megyek, Harley vagyok!"

A menés 120-ig szinte tökéletes. Utána jönnek a problémák. A gigantikus idom a kormánnyal együtt mozogva felveszi a harcot az ellenszéllel. Ha még egy enyhe szellő is fújdogál, a küzdelem fokozódik. Elvileg nem lenne szabad ilyet tennie, de nagy sebességnél gyakran szitált az eleje. A végsebességet nem is volt kedvem kipróbálni. Utólagos nyomozásunk azt is megállapította, hogy tesztmotorunkon volt már gond az első kormánycsapággyal, és a lengéscsillapítókban kevés volt a levegő. Két személlyel gyakran fel is ütött a kiváló pesti utakon.

A gép stabilitása érdekében a teleszkópok levegőnyomására nagyon oda kell figyelni. Egy hagyományos szelepen keresztül kell felfújni a telót, mégsem javasolt a benzinkutas kompresszor, mert a kis térfogatban hirtelen nő meg a nyomás, amivel tönkretehetjük. Vagy szervizben,vagy egy erre készült injekcióspumpa-szerű berendezéssel kell a beállítást elvégezni.

Alacsonyabb sebességnél hibátlan egyenesfutással találkoztam. 100-nál betekerve a sebességtartó kis csavarkát, akár meg is reggelizhetünk a tankon. A motor rendkívül nyomatékos, a nagy testet meghazudtoló gyorsulásokra képes. 6000-es fordulatnál, amikor mások még éppen készülődnek a megindulásra, a Harley diszkréten leszabályoz. A lóerőadatokat kategorikusan nem közlik, csak annyit, hogy a nyomaték 109 Nm 3400-as percenkénti fordulaton.

A fékek elégségesnek bizonyultak, bár vészhelyzetben szerencsére nem kellett használni őket. Nem mondom, hogy álmaim fékhatása, de a fékkar kényelmével kevesen tudnak versenyezni. Furcsa, hogy a féktárcsa valamilyen misztikus, talán aranymetszési szabályok szerint lyuggatott. A tárcsa kiegyensúlyozása lehet a valódi indok.

Tesztmotorunk szolidan átépített példány volt. Az elképzelés nem volt rossz, de a kivitelezéssel akadtak gondok. Minden bajom az átépítésre vezethető vissza. A szép formájú Arlen-Ness-utánzatú sárvédő az eredetire volt fölszerelve, és minden elektronika csak belülről érhető el. A nem túl felhasználóbarát megoldásnak csütörtökön, sötétedés után vettem kárát.

Az egyik első ködlámpa már az átvételnél nem működött, hátul a jobb oldali, jelzésértékű irányjelzőn kívül minden berendezés üzemképtelen volt. A baj nem hiszem hogy nagy volt, gondolom, kiégtek az izzók. Megpróbáltam orvosolni a dolgot, de visszariadtam, mert az átépítés miatt egy egyszerű izzócseréhez is le kellett volna bontani az egész hátulját, dobozostul, sárvédőstül.

Az Arlen-Ness stílusnak megfelelően az oldaldobozokat is meghosszabbították. Lefelé eltakarják a dobokat, és hátulról az extra sárvédővel még brutálisabb hatást kelt. Csupán a hátsó irányjelzők nem illettek a képbe. Elöl minden eredeti volt, csak a motor hátulját érintette az átépítés. Kár, hogy a mester a minőségre nem fektetett nagyobb hangsúlyt.

Nem lenne Harley, ha ne kellett volna szerelnünk egy kicsit. A baloldali dob úgy gondolta, hogy meg szeretne válni a gazdatesttől, és elkezdett lecsúszni. Szerencsére észrevettük a szánalmas menekülési próbálkozást, és előkerült a szerszám és a kalapács. Egy rendes harleysnak heti rendszerességgel kötelessége átnézni az oldható kötéseket, mert a rázkódástól gyakran előfordulhatnak hasonló esetek. De pont ez benne a szép.

Alapjában véve nem merném azt állítani, hogy a Harlely-Davidson Electra Glide minden szempontból tökéletes, hazugság is lenne. Viszont olyan valamit rejtettek el benne, amit eddig még nem sikerült ellopnia senkinek. Van, aki életérzésnek vagy léleknek vagy mittudoménminek nevezi. A lényeg, az hogy minden nyűgével együtt nagyon szerethető. És aki ezt nem hiszi, járjon utána, és már az indítógomb megnyomása után érezni fogja.

Persze felvetődik a kérdés: Hogyan alakul az életérzés és a pénztárca viszonya? Rosszul, kérem. Az Electra Glide Standard új ára 5 533 000 Ft. Hogy talán mégse keljen lemondani róla, részletfizetést vállalva akár már 600 000 Ft-ért elhozhatjuk. Csak legyen hozzá megbízható anyagi háttér, hogy felhőtlenül élvezhessük a boldog suhanást.

  

Műszaki adatok
Löket-térfogat: 1449 cm3
Forgatónyomaték: 109 Nm 3400 1/min-nél
Önsúly: 332 kg
Ülésmagasság: 693 mm
Tengelytáv: 1592 mm
Alapár: 5 533 000 Ft

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak