Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Chopper,Cruiser-2
Chopper,Cruiser-2 : BMW R 1200 CL

BMW R 1200 CL

                       Nagyon szimpatikus       

Első látásra a Harley-Davidson Ultra Classic formái jutnak az eszembe annak ellenére, hogy a hasonlóság ellen kézzel-lábbal tiltakozik a BMW-képviselő, aki átadja nekem a tesztmotort. De hiába, ez a deja vu érzés természetes akkor, ha egy olyan területre akarnak befurakodni, amit az említett amerikai motor hódított meg először. A BMW R 1200 CL akaratlanul is mások által járt útra lépett. Az már a marketingeseken múlik, hogy végig is megy-e rajta

Jól megy a BMW motorgyártó részlegének. A kék-fehér propelleres márka az autó értékesítések terén sem panaszkodhat, de a motorok piacán még ennél is nagyobb sikereket ért el az utóbbi években. A BMW 2001-ben összesen 84 713 darab motorkerékpárt gyártott, és ezzel zsinórban kilencedik rekordévét zárta. Mindezek ellenére nem ülnek babérjaikon, hanem egyre másra mutatják be alapmodelljeik újabb és újabb változatait. A legfrissebb darab a , a korábban James Bond motorjaként ismert R 1200 C-re épül.


A BMW 1997-ben mutatta be első kétkerekű cruiserét, az R 1200 C-t. Az egyedülálló megoldásként alkalmazott kéthengeres boxermotornak és összetéveszthetetlenül egyedi külsejének köszönhetően sikeresen foglalta el helyét a BMW által korábban nem képviselt piaci szegmensben. Az R 1200 C Classic modellváltozat mellett eddig a csaknem azonos műszaki felépítésű, de színében, formai megoldásaiban és felszereltségében eltérő Avantgarde és Independent alkotta a cruiser-kínálatot.

 
   
 

A 2003-as modellévben mutatkozik be a sorozat új tagja, az R 1200 CL luxusmotor, amely a szeptemberi müncheni INTERMOT-on ünnepli világpremierjét, és előreláthatólag 2002 őszén kerül piacra. Megalkotásakor az az alapgondolat vezette a tervezőket, hogy túramotoros vonásokkal vegyítsék a cruiser jelleget.. Műszaki alapjául az R 1200 C szolgált, ám lényegében csak motorját, hátsókerék-hajtását, vázát, tankját és felszereltségének néhány elemét vette át az újdonság.

 
   
   

Külsejének egyik meghatározó eleme a kormányt körülölelő túraborítás, amelynek vonalvezetése szinte egybeolvad a különálló oldalsó idomokkal. Elöl süllyesztett négy darab fényszóró - kettő tompított, kettő távolsági fényt ad - összetéveszthetetlen, egyedi külsővel ruházza fel a kétkerekűt. A szélvédő felső szegélyének aerodinamikus, hullámos kialakítása úgy áramoltatja a levegőt, hogy a motorost a lehető legjobban védje a menetszéltől. Ugyanakkor a középső mélyedésen át bármikor szabadon kilát előre, azaz az üvegre rakódott víztől és szennyeződéstől függetlenül mindig élesen látja az utat.

 
   
 

A hátsó rész látványát a vázzal szilárd kapcsolatban álló, beépített kemény oldalkofferek és az egyúttal utas kapaszkodóként szolgáló, íves csomagtartóra szerelt központi koffer határozza meg. Az R 1200 CL három színben lesz kapható: gyöngyezüst metál, caprikék metál fekete ülésekkel és mojavebarna metál barna üléshuzattal (igény esetén feketével).

Az 1170 köbcenti hengerűrtartalmú bokszermotor (61 LE; 98 Nm 3000 ford./perc értéken) változatlanul került át az R 1200 C-ből az R 1200 CL-be, a váltó azonban új fejlesztés. A boxermotoros BMW-k módosított új hatsebességes váltóművét kapta meg a luxuscirkáló, ahol az utolsó fokozat kímélő jellegű.

 
   
   

Az alumínium váz csekély változtatásokkal került át az R 1200 C-ről. A BMW-k egyedi futómű rendszerét az R 1200 CL sem nélkülözi. Szélesebb távolságban állnak az első Telelever felfüggesztés villái, hogy elférjen a 150 mm széles első kerék. Hátul kényelmes rugózást biztosító adaptív rugóstag teremt kapcsolatot az úttal. Rugóútja a többi cruisertől eltérően 20 mm-rel gyarapodott, összesen 120 mm hosszú. A mindenkori súlyterhelésnek megfelelően, hidraulikus úton állítható a rugóelőfeszítés. Vastagabb lett a Monolever hátsólengővilla, ez nagyobb átmérőjű hátsó féktárcsa használatát engedélyezi. Elöl 305 mm átmérőjű duplatárcsás EVO-fék lassítja, hátul a K 1200 LT-ről átvett 285 mm-es szimpla tárcsa emészti fel a mozgási energiát. Természetesen BMW Integral ABS is rendelhető hozzá.

 
   
 

A vezető és az utas különálló üléseket kapott. A deréktámasszal ellátott első ülés 745 mm magas. Az utasé ennél jóval magasabban helyezkedik el, háttámláját egybeépítették a hátsó csomagtartóval. A krómozott felületű, széles kormányt úgy választották meg, hogy a lehető legkényelmesebben tudja használni a vezető.

Újdonságnak számít a teljesen tokozott kivitelű, gondozásmentes zselés akkumulátor. A fordulatszámmérő és a kilométeróra elektronikus kivitelben, új számlappal kapott helyet a műszerfalon, akárcsak az analóg időmérő óra. Az alapfelszereltség része a második csatlakozódugalj.

 
   
   

A bőséges széria-felszerelés mellett olyan extrák rendelhetőek hozzá, mint a markolat- és ülésfűtés, a puha kárpitozású ülések, a krómdíszítés vagy a CD-lejátszós rádió. Ezeken kívül magas szélvédő és riasztóberendezés szerepel az extrák kínálatában. Az igény esetén utólag felszerelt különleges kiegészítőkkel - utasháttámla és -lábtartók, bukócsövek, hátsó bukócsövek, belső táskák oldalkofferekhez, pohártartó, fedélzeti kommunikációs rendszer és CB-rádió-antenna -, bármikor tovább csinosítható a motorkerékpár.

A derekamat magasan megtámasztja a hátsó ülés, a lábamnak széles trepni ad helyet. Pár perc kell, amíg ráhangolódok erre a motorra. Lehet, hogy hengerűrtartalmával elmarad a többitől, de a méreteivel egyáltalán nem, sőt! Magasabb és hosszabb is a többi hasonló túramotornál, az 1641 milliméteres tengelytáv magasan veri az összes Harley-t. Igazából akkor döbbenek rá a méretekre, amikor ráülök. A kormány messze előttem, a lábam széles terpeszbe kényszerül.

 
   
   

Laza mozdulattal próbálom két kerékre állítani a CL-t, de az első próbálkozásom kudarcba fulladt. Ez a motor kérem szépen 324 kiló teletankolva. A benzintartály pedig ott van, ahol lennie kell, nem rejtették el mindenféle furfangos helyekre az ülés alá. A benzin ott lötyög előttünk mellmagasságban, amitől jó magasra kerül a BMW súlypontja. Talán épp ezért lett csak 17 literes, ami viszont kevésnek tűnik egy ekkora túramotornak.

Másodikra már keményen megtámasztom magam, a motor két keréken áll. Kicsit megrángatom, hát meg kell szokni! A hátsó ülés bő tíz centivel magasabban van, mint az enyém, biztos vagyok abban, hogy utassal még ennél is nehezebb.

 
   
 

A hatalmas idom a szép vonalú krómozott műszerfallal együtt a kormányhoz van rögzítve, mint a Harley-kon. A tágas dobozok jól pakolhatóak. A jobb oldaliban alakították ki a CD-tár helyét, a bal oldaliba rögzítették a szerszámkészletet. Nézem, hogy le lehet-e venni a koffereket, de azok fixen vannak felszerelve.

A kétágú váltókart próbálgatom. Életemben nem váltottam még a sarkammal, lesz mit megszoknom. A motor finoman kel életre. Kicsit megrázkódik a kormány oldalirányban - ez boxermotor. A váltó finoman, de határozott kattanással megy egyesbe, aztán nagy lélegzettel elindulok. Érzem a kanyarban, hogy tisztességes tömeggel van dolgom, de egyáltalán nem vészes. A felfelé kapcsoláskor próbálom kihasználni a kétágú váltókart, de aztán rájövök, hogy teljesen felesleges kínlódni. A csizmám orra aláfér az előrenyúló karnak is, és ugyanúgy tudom kezelni, ahogy eddig megszoktam. A régi motorokon még volt értelme a sarokkal taposásnak, de a CL váltója olyan finoman jár, hogy ez a kétágú kar inkább csak látványelem.

 
   
   

Megpróbálom megcsúsztatni a hátsó kereket, hogy teszteljem a blokkolásgátlót. Hirtelen és erősen beletaposok a pedálba - a BMW mintha falnak ment volna. A hirtelen lassulás oka az integrálfék, amire gondolhattam volna, mert ilyen van már majdnem az összes BMW-n. A fékpedál egyszerre hat mindkét kerékre, ezért lemondtam a blokkolásgátló további öncélú próbálgatásáról. Amit eddig tapasztaltam, meggyőző volt.

Előttem egy másik motoros egy K 1200-t próbálgat. Hullámvonalban megy, jobbra-balra döntögeti, szinte lábtartóig borítva a motort. Ezen felbátorodom, de az átborításkor érzem, hogy az ilyen sportos mutatványokat nem tervezték bele a CL 1200 életébe. Nehéz visszafordítani, leborításkor a magas súlypont miatt úgy érzem, hogy a motor megállíthatatlanul zuhan az út felé, igen erősen kell visszavenni. Ettől kezdve inkább csak irigykedve nézem az előttem guruló sportos mutatványait, majd mikor eltűnik a messzeségben, folytatom a CL 1200-vel a rendeltetésszerű ismerkedést.

 
   
 

A szélvédő középen mélyen ki van vágva. Ezt eredetileg azért találták ki, hogy esőben ne okozzon zavart a vizes plexi. Valami szélvédelmet azért ad, bár a kivágásban szabadon hagyott fejemre szépen jönnek a légörvények. Zárt sisakban engem nem zavar annyira, de a túramotoros-cruiseres célközönségnek sok esetben nyitott sisakja van. A vállam viszont határozottan szélárnyékban van. Sőt, minden más is. A széles idom a teljes kart védi, az irányjelzővel egybeépített tükör a kézfejtől tartja távol a bogarakat. A lábam szépen elbújik az oldalsó légterelő mögött, amire eleinte haragudtam, mert eltakarja a Telelever futómű annyira egyedi vonalait.

 
   
   

Fázósabbaknak van markolat- és ülésfűtés. Az előbbivel már volt dolgom, de olyan motoron még nem ültem, ami a fenekemet is melegítette volna. Nosza! Bekapcsolom, aztán belekezdek egy hosszú autósor előzésébe, és megfeledkezem róla. Előzéskor inkább azzal törődöm, hogy a 61 lóerő mennyire kevés egy ilyen nehéz motornak. A fokozatok talán épp ezért olyan rövidek. Hiába a nagy nyomaték, száznál még vissza kell váltani. A terhelésváltásokra csekély bólintásokkal reagál a CL, éppen csak annyira, amennyire elvárható egy tekintélyes luxusmotortól. A Telelever futóműnek köszönhetően viszont egyáltalán nem süllyed be a motor eleje, mikor egy erős fékezéssel visszahúzódom két autó közé. (Ez a Telelever egyik tulajdonsága, hogy fékezéskor nem megy össze a teleszkóp. Ez akkor a legfurcsább, mikor tolunk egy ilyen motort és fékezünk vele. Olyan, mintha nem is lenne rugózása.) Az R 1200 hátsó futóműve aszimmetrikus, de nem a BMW-ken megszokott Paralever kialakítású. A terhelésváltáskor nincsenek kardánreakciók, mert a hosszú lengőkar kiegyenlíti az erőket. Kanyarban sem kell félni a hosszában forgó főtengely forgatónyomatékától, mert a három mázsás járművet a lomhán felpörgő 61 lóerős motor nem nagyon tudja megzavarni.

 
   
 

A hosszú egyenesben már egyre kényelmesebbnek tűnik a széles ülés. Ebben ki lehet bírni órákig elfáradás nélkül. Kár, hogy a tesztmotorba nem rakták bele a hangtechnikát, pedig kipróbáltam volna a CD hangerejét. Lazán tartom a kezemet a kormányon, egyre jobban megkedvelem azt az érzést, hogy a súlyos motor szinte magától megy előre.

Az álmodozásomból furcsa dolog riaszt fel. Nincsenek határozott emlékeim abból a korból, amikor még pelenkába kellett pisilnem, de valami ilyesmit érezhettem akkor is. A fenekemből kiindulva valami melegség terjed a... na igen, oda! Hát ez az ülésfűtés, amiről teljesen megfeledkeztem! Mialatt az előzésekkel voltam elfoglalva, átmelegítette a bőrnadrágomat. A liberós emlékekhez képest azért ez tisztább, szárazabb, biztonságosabb érzés, pláne, hogy tudom, most nem kell a nedvességtől tartanom. Az biztos, hogy ezzel a fenékmelegítővel nem lenne több felfázás a leghidegebb túrán sem.

 
   
   

Próbálgatom az utazósebességet. 120 körül érzi jól magát a CL, nem erőltetem a végsebességét, mert nagyobb tempónál a kormányhoz rögzített idom lengeni kezd. Az utazósebességnél némi vibrációt érzek a talpamban, de ez minden BMW-nél így van, és a CL-nél még nem is annyira erős. Sajnos még naplemente előtt vissza kell vinnem a motort a BMW-kereskedőhöz, pedig szívesen kipróbáltam volna a világítását. Lehet, hogy furcsa a négy lámpa beleépítve a kormányidomba, de nagyon jó lehet éjszaka. Kár, hogy erről most lemaradok.

 
   
 

Amikor visszaérek a C-Mobil udvarára, már alig akarok leszállni a motorról. A kezdeti idegenkedésem elmúlt, lehet ezzel motorozni, csak hozzá kell szokni, és ismerni kell a BMW R 1200 CL képességeinek határait. Olyan, mint az amerikai minta: kényelmes, lomha, tekintélyes. Arra tervezték, hogy nagyon messzire menjenek vele, nagyon sokáig. Bár a 17 literes tankból ítélve ezt inkább csak Európa civilizáltabb felében érdemes.

Technikai adatok:

Motor: kéthengeres, négyütemű, boxer
Hengerűrtartalom: 1170 cm 3
Teljesítmény: 61 LE (45 kW)
Max. fordulatszám: 5000/perc
Forgatónyomaték: 98 Nm
Váltó: 6 fokozat
Szekunder hajtás: kardán
Tengelytáv: 1641 mm
Ülésmagasság: 745 mm
Tank/tartalék: 17,5/4 l
Menetkész tömeg: 324 kg
Végsebesség: 165 km/h

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak