Menü
 
Látogatottság
Indulás: 2006-08-04
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Technika
Technika : A változó szelepvezérlés

A változó szelepvezérlés

  2006.12.01. 22:47

Ritka ....

                         A változó szelepvezérlés
 
 
Miben nyújt pluszt egy változó szelepvezérléses motor egy nem változójú motorhoz képest? Mitől jobb a változó szelepvezérlés? A változó szelepvezérlés működési elvéről szeretnék megtudni részleteket.
Köszi.

Ez egy nagyon összetett kérdés, ugyanis csak a Hondánál minimum hat különböző fajtájú változó szelepvezérlési rendszert különböztetünk meg, viszont ezeket autókban alkalmazzák, vagy alkalmazták. A számos különböző változó szelepvezérléses megoldást felvonultató japán belpiacos motor helyett (például: Suzuki GSF400 Bandit V, Honda CB400 SuperFour...) az egyszerűség kedvéért vegyük például a jelenlegi kínálat legismertebb példányát, a Honda VFR800-at.


6600-ig nyolc-, 6600 felett 16 szelepes üzemmódban működik a VFR800 V4-ese.
Miben nyújt pluszt egy változó szelepvezérléses motor egy nem változójú motorhoz képest? Mitől jobb a változó szelepvezérlés? A változó szelepvezérlés működési elvéről szeretnék megtudni részleteket.
Köszi.

Ez egy nagyon összetett kérdés, ugyanis csak a Hondánál minimum hat különböző fajtájú változó szelepvezérlési rendszert különböztetünk meg, viszont ezeket autókban alkalmazzák, vagy alkalmazták. A számos különböző változó szelepvezérléses megoldást felvonultató japán belpiacos motor helyett (például: Suzuki GSF400 Bandit V, Honda CB400 SuperFour...) az egyszerűség kedvéért vegyük például a jelenlegi kínálat legismertebb példányát, a Honda VFR800Míg az autókban főleg a szelepek működési jellemzőit (szelepnyitási és zárási fok, nyitási mélység és nyitási időtartam) variálják a VTEC* rendszerek, addig a VFR800-ban a szelepek mozgási jellemzői minden fordulaton változatlanok, viszont a 6600-as fordulatszám eléréséig a hengerenként négy szelepből (két szívó és két kipufogó) csak egy-egy működik. Bizonyos Honda autókban is működik ilyen jellegű rendszer, ott SOHC VTEC-E-nek hívják ezt a fajta „szelepkikapcsolós” vezérlést.
 
Miért kell ez, miért találták ki?
A motorok működéséhez gázok (a benzin-levegő keverék és a kipufogógázok) áramlanak a hengerekbe és azokból ki, a szelepek által vezérelt csatornákon (szívócsatorna és kipufogórendszer). Ahhoz, hogy a VFR el tudja érni a 110 lóerős teljesítményét, négy szelep szükséges hengerenként, ugyanis ilyenkor megfelelő az átömlési keresztmetszet a nagy fordulati gázáramláshoz. Igen ám, de alacsony fordulatszámnál a gázok áramlási jellemzői mások, mint magas fordulaton. Ilyenkor túl sok a négy szelep, a gázok „nem használnák ki” a rendelkezésükre álló, a négy szelep által biztosított keresztmetszetet. Így nem lenne egyenletes az alapjárat és a teljesítmény-leadás is darabosabb lenne, amíg a motor el nem éri a négyszelepes működés optimális fordulatszámát (ez 2006 óta 6600 ford./perc, 2002-2005 között 7000 volt).
Ezért a VFR800-ban egyszerűen kiiktatnak két szelepet hengerenként, így a felére csökkent keresztmetszeten már ideális az alacsony fordulati (kisebb mennyiségű) gázok áramlása, javul a nyomaték, jobb a teljesítmény-leadás, egyenletesebb az alapjárat.
 
Hogyan működik?
A VFR800 szelepeit közvetlenül a vezérműtengelyek bütykei működtetik (tehát nincsenek szelepemelő himbák). A hengerenként két-két szívó és kipufogó szelep közül egy-egy teljesen átlagos, ezek állandóan működnek. Viszont a másik kettő szelep speciális, „teleszkópos” rendszerrel bír. Az ilyen szelepek tetejénél fut egy olajvezeték a blokköntvényben, amibe a számítógép 6600-as fordulatszám elérése után olajnyomást hoz létre. Ez lereteszeli a szelep „teleszkópos” részét egy csap segítségével, így az összenyomódás helyett kénytelen kinyitni, amikor a vezérmű bütyök lenyomja.


Tehát összegezve: A változó szelepvezérléses VFR800 abban nyújt pluszt, hogy elvileg egyenletesebb a teljesítmény-leadása és nyomatékosabb alacsony fordulaton, magasan pedig erősebb és energikusabb. A gyakorlatban azonban érdekes érzés egy VFR800-zal motorozni, ugyanis a rendszer működésbelépése korántsem észrevehetetlen. 7000 környékén, amikor beindulnak az alvó szelepek, egy pillanatra megtorpan a motor, mintha levegőt venne, hangszíne is megváltozik, majd úgy lő ki, mintha valami turbó pörgött volna fel benne. Vannak akik szerint ez kimondottan klassz, és sportosabbá varázsolja a menetet, de egyesek már 2002-es megjelenése óta kritizálják, mondván a régi VFR tökéletes volt VTEC nélkül is, ezzel viszont egy agresszívabb kanyarban, kigyorsítás közben nagyon zavaró és balesetveszélyes lehet az először torpanó majd meginduló motor. Aki teheti, próbálja ki és alakítsa ki saját véleményét!


*: A változó szelepvezérlés Hondánál alkalmazott megnevezése, jelentése: Variable valve Timing and lift Electronic Control azaz elektromosan változtatható szelepvezérlés és nyitás. A Toyota VVTL-i-nek, a Porsche VarioCam Plus-nak hívja hasonló rendszereit.

 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!