Dupla kuplung
2009.09.22. 21:44
A Honda duplakuplungos váltó
A Honda duplakuplungos váltót mutatott be nagyköbcentis sportmotorok számára – a világon elsőként.
2009. szeptember 8. Tokió, Japán – A Honda Motor Co., Ltd. bejelentette, hogy teljesen automata, duplakuplungos motorkerékpár váltóművet (Dual Clutch Transmission1) fejlesztett ki nagyköbcentis sportmotorok számára, a világon elsőként2. Az új típusú váltó egyszerre nyújt a motoros számára sportos viselkedést és könnyű használhatóságot, a szerkezet kiváló hatékonysága pedig a hagyományos manuális váltókkal egyenértékű, vagy azokénál jobb üzemanyag fogyasztást ígér. Európában és Észak-Amerikában az új fejlesztésű váltóművel rendelkező nagyköbcentis VFR sportmotort 2010-ben-, míg Japánban csak egy későbbi időpontban mutatják be.
A világ első duplakuplungos motorkerékpár váltóműve alacsony tömegű, kialakítása kompakt, így lényegi átalakítás nélkül kombinálható lesz már létező motorblokkokkal is, mi több, fejlett elektronikus vezérlése által biztosított rántásmentes, szinte észrevétlen sebességváltásoknak köszönhetően az új váltóművel felszerelt modelleken mindig precízen, teljes pontossággal szabályozható a gyorsulás mértéke. Annak érdekében, hogy a motoros igényeinek minden vezetéstechnikai szituációban megfeleljen, a váltómű három választható üzemmóddal rendelkezik: két automata- (D – hagyományos automata és S – sportos üzemmód), és egy hatsebességes manuális üzemmel, utóbbiban a váltásérzet teljesen megegyezik egy hagyományos manuális váltóműnél tapasztaltakkal. A Honda szándékai szerint fokozatosan egyre több, nagyköbcentis modelljénél bevezetné az új váltót, különösképpen a fejlett országokban sikeres és keresett sportosabb modelleken.
A Honda töretlenül a társadalom és a felhasználók igényeinek megfelelő motorkerékpárokat tár a világ elé, a motorozás és a vele járó különleges mobilitás érzését terjesztve.
Főbb jellemzők
A Honda új duplakuplungos váltóművében két különálló, egymástól független kuplungszerkezet dolgozik, egyik a páratlan (első, harmadik és ötödik), a másik pedig a páros (második, negyedik és hatodik) sebességi fokozatokhoz kapcsolódik. A két kuplung felváltva old ki és zár össze, így téve lehetővé a sebességváltást. Például egyes fokozatból a második fokozatba a következőképpen vált a rendszer: a számítógép érzékeli a motoros váltási parancsát, az addig használaton kívüli váltószerkezeten kiválasztja a kettes fokozatot, majd az egyes fokozathoz tartozó kuplungot nyitja, ezzel egy időben pedig zárja a kettes fokozat kuplungját – a váltás tökéletesen rántásmentesen megy végbe. Az egyéb gyártók testesebb, méretesebb duplakuplungos rendszereivel ellentétben az új Honda váltómű olyan eredeti megoldásokkal képes felépítésében minden eddigi rendszernél kisebb maradni, mint a dupla bemeneti tengely, egyedi, közös-tengelyes kuplungkialakítás, vagy a blokkon belüli, rejtett hidraulikakörök. A rendszer kompakt felépítése és alacsony súlya a váltómechanika egyszerűségének is köszönhető, kialakítása ugyanis nagyban hasonlít a hagyományos motorkerékpár váltókban alkalmazott kapcsolódobokéhoz. A számítógép vezérelt váltásidőzítés ráadásul a hagyományos manuális váltókkal elérhető üzemanyag fogyasztást is képes alulmúlni, így képes a Dual Clutch Transmission (Duplakuplungos Váltó) egyszerre sportos és környezettudatos teljesítmény előcsalogatására.
|